Thursday, October 9, 2014

RM 6500 Masih Belum Cukup

Awalnya seakan tidak percaya membaca berita yang menyatakan bahawa DS Shahidan Kassim membuat perbandingan gaji ahli Parlimen Malaysia lebih rendah daripada gaji MP daripada Cambodia dan Uganda sebagai penguat hujah perlunya kenaikan gaji MP.
Setelah melihat sendiri rakaman video ucapan tersebut, timbul rasa kecewa dan sedikit geli hati dengan penjelasan yang digunapakai.
Tidak bolehkah menteri kita apabila memberikan suatu penjelasan, gunakan hujah yang sewajarnya, lebih berpadanan dan mendidik rakyat bagi memahami situasi sebenar.
Penggunaan kaedah perbandingan antara negara mendahului penjelasan rasional dan penerangan asas pada suatu tindakan. Daripada isu GST, harga minyak dan yang selainnya.
Dulu saya diajar; kalau org lain makan tahi, adakah kita juga perlu makan tahi? Maaf sedikit kasar, cuma tak mahu tukar matan asal. Cara membanding-bandingkan ini tidak dinafikan perlu untuk cermin kondisi negara dengan negara yang lain. Tetapi tindakan kerajaan tidaklah seharusnya kelihatan maju dan undurnya kerana ikut negara lain.
Harapan saya, kalau jadi kenaikan gaji ini yang akan diumumkan dalam pembentangan Bajet 2015 jumaat ini, semoga 222 MP yang ada dapat berfikir dengan lebih cerdas dalam memikirkan mekanisme bagi mengurangkan beban rakyat. Kalian sendiri sedar gaji RM 6500 yang belum dicampur elaun itu sendiri tidak cukup, apatah lagi derita yang dirasai oleh rata-rata rakyat Malaysia yang berpendapatan bawah RM 5000.
Di saat rakyat gelisah dengan kenaikan harga RON95 dan tarikh implementasi GST yang makin hampir; MP kerajaan dan oposisi boleh bersepakat naik gaji sama sendiri sebab 'rendahnya daripada Uganda' dan 'selalu ikat perut'. Jika 2012 dahulu, proposal yang sama ditolak oleh Pakatan Rakyat, tapi 2014 masing-masing dah tak tahan ikat perut.
Rakyat sampat ikat tali usus kot.
p/s: Kenapa tidak ditambah peruntukan kepada parlimen dan dun untuk kegunaan khidmat pada rakyat? Kenapa perlu salur dlm kantung MP dahulu atas alasan rakyat minta bermacam perkara direct pada MP?

No comments:

Post a Comment