Saturday, October 11, 2014

Belanjawan 2015, GST & Cukai Alternatif

PM telah mengumumkan bahawa senarai barangan yang tidak dikenakan GST telah dikemaskini dan berlaku pertambahan jenis barangan. Terima kasih, satu langkah yang baik.
Tetapi, masih mengharapkan selain daripada pelebaran senarai barangan tersebut, turut mengimpikan semoga di peringkat kerajaan akan mengusahakan perangkaan mekanisme pelepasan cukai GST untuk golongan fakir miskin. Bukankah kerajaan memiliki maklumat rakyat yang berpendapatan rendah melalui pengkalan data yg digunakan untuk BR1M? Penggunaan Mykad sebagai kad imbas bagi proses pengecualian cukai mungkin sesuatu yang boleh direalisasikan. Mungkin.
Setidak-tidaknya, perlaksanaan GST ini walaupun bersifat kenaan terhadap pembelian tanpa mengira status pendapatan pengguna pada awalnya, kita akan dapat mengecualikan golongan yang tidak dibolehkan untuk dikenakan cukai terhadap mereka iaitu fakir dan miskin melalui mekanisme tersebut.
Walaupun begitu, meskipun wujudnya mekanisme tersebut, implementasi GST pada tempoh sekarang dalam keadaan penguatkuasaan 'hisbah' daripada kerajaan kelihatan longgar dan bermusim menimbulkan keraguan samada benarkah rakyat berpendapatan rendah tidak akan terjejas melalui kesan rantaian daripada peniaga yang mengambil kesempatan rentetan daripada perlaksanaan GST ini.
Disamping kita berterusan mendesak tolak GST, advokasi agar kerajaan melebarkan senarai barangan yg dikecualikan cukai terutama daripada keperluan asasi perlu juga diteruskan. Begitu juga gesaan agar kawalan harga daripada tindakan peniaga yang mengambil kesempatan dan usaha mewujudkan mekanisme pengecualian cukai kepada fakir miskin jangan dilupakan. Tidak dapat semua, jangan tinggal semua.
Satu perkara yang menarik berkenaan dgn isu GST juga adalah pada cadangan yang diutarakan oleh Pakatan Rakyat. Mereka mencadangkan dua cukai alternatif buat GST;iaitu Capital Gain Tax (CGT) yang dikenakan terhadap keuntungan dan Cukai Warisan Harta yang dikenakan terhadap harta perwarisan.
Dinyatakan sebelum ini bahawa kenaan GST hukumnya adalah haram kerana sifatnya yang meliputi semua pengguna termasuk golongan fakir dan miskin. Bagaimana pula dengan Cukai Warisan Harta? Bolehkah dikenakan cukai terhadap harta peninggalan yang telah ditentukan kaedah pengagihannya oleh syara'?

No comments:

Post a Comment