Latar belakang
Tahun 2015 merupakan tahun yang sangat getir buat Malaysia.Berbagai
ujian dan cubaan didatangkan kepada rakyat Negara ini di dalam pelbagai rupa.Keperitan
luka yang dirasai oleh masyarakat marhaen terutamanya yang disebabkan oleh
kesempitan ekonomi gara-gara kepincangan kerajaan di dalam pengurusan kewangan
semakin pedih.
1 Malaysia Development Berhad , sebuah syarikat perlaburan jangka
masa panjang yang dibina di atas kerangka idea penubuhan Terengganu Investment
Authority (TIA) pada tahun 2008 kini selepas 5 tahun beroperasi mengalami
masalah pembayaran hutang dan pengurusan kewangan yang diragui
kebolehupayaannya. Syarikat yang pada awalnya menyimpan aspirasi Negara agar
dapat menjadi antara pemangkin pertumbuhan ekonomi Malaysia, kini menjadi
tumpuan penganalisa ekonomi seluruh dunia disebabkan krisis kepincangannya.
Ketempangan yang terlalu ketara telah dihidu oleh beberapa pihak
yang berkepentingan, samada yang telus ingin menyelamatkan tanah air ini
daripada terus diperlakukan hina oleh kerajaan pemerintah hari ini mahupun yang
berminat untuk merobek kedaulatan Negara.Seterusnya mendorong kepada pendedahan
demi pendedahan maklumat dalaman krisis 1MDB yang menggemparkan rakyat di
Negara.
Bermula dengan pendedahan kerugian RM 42 billion, seterusnya
kontroversi isu Tabung Haji digunakan untuk
membeli aset tanah dengan harga lebih tinggi.Seterusnya, 1MDB terus
ditelanjangkan dengan pendedahan daripada media luar, Wall Street Journal yang
melaporkan penyiasatan mereka bahawa terdapat penyaluran wang sejumlah AS$700
juta ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri.Rentetan peristiwa ini telah
menjadikan isu ini mejadi lebih kompleks dan menimbulkan kesangsian ke atas
pentadbiran Malaysia hari ini.
Permasalahan
Kami melihat, permasalahan kes ini berakar dan melingkari beberapa
aspek yang perlu diambil pengajaran dan diperbaiki segera:
1. Ketidaktelusan dan
sikap penafian kepada rakyat.
Sebelum terjadinya siri-siri pendedahan yang bertalu-talu, kita
dapat menyaksikan bagaimana beberapa aktor penting di dalam konflik ini membuat
penafian akan keterlibatan mereka.Ketidakjujuran yang diamalkan oleh pemimpin
Negara ini dalam menghadapi sesuatu isu adalah sesuatu yang tidak sihat dan
perlu diubah.
Penipuan dan tindakan mengkelabukan kebenaran membawa kepada
penghakisan kepercayan kepada setiap lapis institusi kerajaan. Hal ini akan
membawa kepada kerapuhan dan kesukaran untuk mengekalkan kestabilan Negara.
2. Institusi kerajaan
mengalami krisis kepercayaan.
Di era langit terbuka ini, kerencaman maklumat dan pendedahan
salahlaku pemerintah telah banyak menghakis kepercayaan rakyat terhadap
institusi kerajaan.Baik di dalam perihal ekonomi hinggalah ke perihal urusan
keagamaan.
Kemiskinan nilai kejujuran dan jawapan yang menyakinkan kepada
rakyat menyebabkan masyarakat terbanyak lebih cenderung mendengar dan mengutip
berita daripada sumber alternatif yang lebih dekat menggambarkan realiti
kehidupan harian mereka.
Kita boleh melihat di dalam isu 1MDB ini, pendedahan yang dibuat
adalah menggemparkan bersama beban bukti yang sukar disangkal oleh pihak
berwajib.Timbul persoalan mengapakah
whistleblowerlebih pantas daripada Bank Negara Malaysia itu sendiri?Bukankah
aliran transaksi wang itu sangat meragukan dan seharusnya diambil tindakan
penyiasatan segera.Tetapi tindakan hanya mula dibuat setelah pembongkaran demi
pembongkaran dibuat.
Walaupun telah diwujudkan pasukan penyiasatan khas untuk bertindak
ke atas kes ini, krisis kepercayaan yang sangat parah memungkinkan rakyat tidak
lagi akan percaya kepada sebarang jawapan positif daripada pasukan penyiasatan
ini.
Kerajaan perlu berani menyatakan yang benar dan memberikan kenyataan
yang tuntas bagi menjawab persoalan yang ditimbulkan agar rakyat jelas
kedudukan sebenar Malaysia pada hari ini.Bagi membangunkan Negara ini secara
bersama-sama, krisis kepercayaan ini perlu dirawat segera dengan bermula
daripada berlaku jujur dan bersedia mengakui kesilapan.
3. Ancaman geopolitik.
Kita tidak boleh dinafikan bahawa Malaysia mempunyai tarikan dan
kepentingannya yang tersendiri pada kuasa dunia yang lain. Semenjak
keterlibatan kita di dalam rundingan Perjanjian Perdangangan Trans-Pasifik
(TPPA), Negara kita seolah telah digula-gulakan dengan pelbagai pemberian.
Negara kita telah menerima kunjungan rasmi Presiden Amerika
Syarikat, Barrack Obama pada 26 April 2014 dan akan diadakan kunjungan rasmi sekali lagi
pada akhir tahun ini. Negara kita juga telah dilantik sebagai pengerusi ASEAN
bagi tahun 2015 dan turut diberikan kerusi di dalam Majlis Keselamatan PBB
dengan undian sebanyak 187 daripada 192.
Malaysia juga telah dipilih oleh Bank Dunia untuk ditempatkan
satu-satunya pejabat mereka di rantau Asia.
Menurut John Perkins, seorang tokoh economic hitman (pensabotaj ekonomi) antara kaedah yang digunapakai
bagi mengawal sebuah Negara adalah melalui debt
entrapment (perangkap hutang). Kita melahirkan rasa kebimbangan bahawa
Malaysia bakal menerima nasib yang serupa dengan Greece sebagaimana
diperlakukan oleh Goldman Sachs yang turut terlibat di dalam urusniaga bersama
1MDB.
4. Tabiat pengurusan
kewangan yang boros dan teruk.
Selain ancaman daripada penguasaan kuasa luar.Kelemahan budaya
pengurusan kerja dan kewangan kerajaan hari ini juga sangat membimbangkan.Ianya
mirip dengan situasi Greece sebelum keruntuhan sistem ekonominya.
Ramon Navaratnam, Pengerusi Centre of Public Policy Study ketika
ditemuramah pernah menyatakan bahawa kita perlu belajar daripada apa yang telah
terjadi kepada Greece. Katanya, pada aspek ekonomi, Greece kukuh sebagaimana
Malaysia, tetapi telah terjerumus ke dalam kancah permasahan kewangan ini
kerana tidak mengambil berat akan tanda-tanda amaran yang mula timbul dalam
iklim ekonomi Negara tersebut.
Tabiat rakyatnya yang lari daripada cukai, saiz pentadbiran Negara
yang besar dan tidak efisyen dan perbelanjaan yang tidak berhemah telah
merapuhkan lagi usaha pembaikian ekonominya.Ianya sepertimana yang berlaku di
Malaysia.
1MDB menjadi contoh pengurusan dana dalam skala besar yang diuruskan
dalam keadaan yang mencurigakan dan tidak dijalankan dengan baik. Kedudukan
syarikat ini di bawah Kementerian Kewangan dan diilhamkan sendiri oleh Perdana
Menteri memberikan impak yang besar kepada persepsi penggerak ekonomi dunia
terhadap Malaysia.
5. Amalan politik wang
yang membarah
Dakwaan WSJ bahawa penyaluran wang sejumlah AS$ 700 juta ke dalam akaun Perdana Menteri telah
digunakan bagi membiayai kempen Barisan Nasional di dalam Pilihan Raya Umum (PRU)
14 yang lepas adalah suatu dakwaan yang
serius. Sehingga ke hari ini, Perdana Menteri masih belum menafikan akan
wujudnya transaksi wang tersebut dan hanya menegaskan bahawa wang tersebut
tidak digunakan untuk kepentingan peribadi.
Sekiranya dakwaan ini benar, ianya boleh membawa kepada implikasi
yang besar dengan pembatalan keputusan PRU yang lalu sepertimana yang
dinyatakan di dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.
Jika kita amati perjalanan politik tanah air kita dewasa ini, kita
tidak dapat nafikan bahawa amalan politik wang bagi memanjangkan hayat
survivaliti parti memerintah adalah amat jijik dan semakin melarat. Kita
mahukan amalan politik yang sihat, bertanding di atas padang lawan yang rata
dan adil. Menggunakan jentera dan dana kerajaan bagi membiayai kempen dan janji
parti memerintah adalah sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku. Kita perlu bijak
membezakan antara parti memerintah dan kerajaan yang berkhidmat kepada rakyat
keseluruhannya.
7. Menyelamatkan
ketidakupayaan dan korupsi kroni menggunakan aset Negara.
Telah berulang kali didedahkan kepada kita akan penyelamatan
perusahaan kroni dengan menggunakan dana yang datangnya daripada rakyat. Di
dalam isu ini sekali lagi, dengan beralasankan ancaman geopolitik dan maruah
Negara maka kerajaan sekali lagi masuk campur dan menyuntik dana bagi
mengeluarkan 1MDB daripada kemelut hutang ini.
Tabung Haji, salah sebuah Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) telah
digunakan untuk mebeli tapak tanah daripada 1MDB di Tun Razak Exchange (TRX)
dengan harga RM 188.5 Juta sedangkan 1MDB membeli daripada kerajaan dengan
hanya harga RM 4 Juta sahaja. Tindakan ini telah membawa kepada kemarahan
daripada penyimpan akaun di TH dan tuntutan serta gesaan telah digerakkan oleh
rakyat sehingga TH menjual semula tapak tanah tersebut.
Kita tidak nafikan akan perlunya memastikan aset bernilai Negara
tidak hilang daripada pegangan kita. Tetapi kita juga perlu teliti dan jelas,
siapakah daripada awal lagi bertindak memperjudikan nasib aset Negara tersebut.
Islam sebagai solusi
1. Memecahkan tradisi
monopoli kroni dengan pasaran bebas terkawal.
Di Malaysia, kewujudan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan
penguasaan pasaran oleh golongan kroni telah sedikit sebanyak merencatkan
pertumbuhan ekonomi disebabkan oleh krisis nilai kecekapan dan akauntabiliti di
dalam pengurusan mereka. Situasi ini juga cenderung kepada pembentukan dominasi
pasaran melalui monopoli oleh kroni.
Ibn Khaldun pernah menyatakan di dalam penulisannya, Muqaddimah; “
Aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh kerajaan adalah merbahaya kepada
rakyat dan boleh merosakkan pendapatan dan pentadbiran kewangan Negara.” Ibn Khadun
juga menjelaskan bahawa jika kerajaan melibatkan diri di dalam perniagaan, maka
ada kemungkinan akan wujud sebuah monopoli yang akhirnya menyebabkan rakyat
terpaksa membayar harga yang tinggi. Situasi sebegni pasti akanmembebankan
rakyat
Proses liberalisasi ekonomi secara terkawal serta di dalam kondisi
keperluan asasi rakyat terpelihara adalah diperlukan. Proses penswastaan yang
pernah digiatkan pada zaman pentadbiran Tun Dr. Mahathir tidak hanya lebih
kepada pengkorporatan berbanding liberalisasi ekonomi.
2. Menjunjung ketelusan
dan keadilan penyiasatan
Perdana Menteri disarankan untuk mengambil cuti khas (gardening leave) bagi memberikan ruang
dan kebebasan buat pasukan penyiasatan melakukan siasatan secara teliti dan
tanpa dipengaruhi oleh pihak atasan.Tindakan ini sangat diperlukan bagi
memulihkan persepsi dan kepercayaan rakyat terhadap institusi kerajaan.
Keputusan kerajaan untuk menggantung lesen akhbar The Edge boleh
disalahtafsirkan oleh rakyat terbanyak bahawa kerajaan berada di dalam
ketakutan dan sedang mencarik nilai demokrasi dan hak bersuara di dalam tanah
air ini. Kerajaan perlu sedar bahawa tabiat lewat ambil tindakan dan melepaskan
‘jerung’ tetapi menangkap ‘bilis’ sebelum ini, telah membentuk suatu sudut
pandang yang konkrit bahawa kerajaan tidak boleh dipercayai hatta pada Polis
Diraja Malaysia itu sendiri. Maka, kerajaan perlu memulihkan cara pandang ini
terlebih dahulu dan tidak memilih mengambil tindakan yang drastik pada pemberi
maklumat (whistle blower) melebihi
tindakan terhadap tertuduh.
Pendirian Presiden PAS, TGHH di dalam isu ini dapat menzahirkan
ketinggian ilmu dan adab beliau. Sebagaimana yang dianjurkan di dalam Islam
bahawa seseorang itu tidak dikira bersalah selagi mana belum dibuktikan
bersalah, maka beliau memilih untuk berhati-hati di dalam mengkritik dan
meletakkan hukuman awal.
3. Memelihara kedaulatan
Negara
Tidak boleh dinafikan bahawa isu 1MDB ini menarik perhatian mereka
yang telah lama berminat untuk meluaskan cengkamannya ke atas kedaulatan Negara
ini. Menjadi kewajipan kepada kita semua untuk menjunjung keadilan disamping
bijak membaca percaturan musuh yang cuba untuk mengambil kesempatan di atas
kerapuhan fabrik sosial yang disebabkan isu ini.
Pentadbiran Negara hari ini digesa agar tidak mudah tunduk kepada
kuasa luar.Malaysia perlulah mengurangkan kebergantungannya dengan Amerika
Syarikat dan mula beralih dokongan kepada kumpulan Negara yang lebih setara
kedudukan ekonominya dan perkembangan kemajuannya.
Pada masa yang sama, pemimpin yang terbukti melakukan kesalahan dan
penyelewangan hendaklah diambil tindakan tegas tanpa membezakan antara kedudukannya di dalam hieraki politik. Ini
adalah kerana, kadangkala kita hanya melihat Negara luar sahaja dianggap sebagai
ancaman terhadap kedaulatan Negara, sedangkan kita telah pelajari melalui
cerminan sejarah bahawa di dalam empayar Islam itu sendiri ada di kalangan
pentadbir yang khianat kepada negaranya sendiri sepertimana yang berlaku pada
peristiwa pelanggaran Monggol terhadap kota Baghdad.
4. Menjauhi dan
mengurangkan bebanan hutang
Sejarah telah mengajar kita bahawa bebanan hutang yang tidak
terkawal akan mengheret sesebuah pemerintahan daripada terus berkembang. Malah,
berupaya untuk meranapkan kemajuan yang telah dibina lama. Sebagaimana yang
berlaku kepada khilafah Turki Uthmaniyyah yang telah terpaksa mengambil hutang
luar pasca peperangan Crimea yang melibatkan kos yang tinggi telah menjadi
mengekang kebebasan Uthmaniyyah sehingga diisytiharkan muflis pada 1870-an.
Penubuhan OPDA atau Ottoman
Public Debt Authorities, kemudiannya telah meletakkan hampir kebanyakan
sumber ekonomi empayar tersebut tidak lagi dikawal dibawah khalifah. Biarpun
telah diangkat Sultan Abdul Hamid II, seorang pemimpin yang berdedikasi dan
sangat tegas dengan kuasa luar yang cuba menyusup masuk ke dalam empayarnya,
namun situasi pentadbiran yang sudah sedia goyah dan terikat dengan komitmen
hutang menyebabkan tidak banyak reformasi dan pembaikian dapat dibuat pada
Uthmaniyyah.
Kita tidak mahu, peristiwa seperti di atas berlaku di Malaysia.Kita
mengharapkan agar isu hutang ini diambil serius dan ditangani dengan baik.Kita
bimbang andai, pada PRU yang mendatang telah diangkat pemimpin yang baik dan
kompeten, tetapi situasi pentadbiran semasa yang sedia pincang menyebabkan
kualiti kepimpinan yang ada pada pimpinan ketika itu tidak mampu memperbaiki
masalah tersebut.
Di antara falsafah ekonomi islam adalah bersederhana dan mengelakkan
sifat israf dan tabzir. Tindakan merancakkan ekonomi melalui suntikan wang yang
datang daripada terbitan hutang adalah tidak digalakkan di dalam Islam kerana
pertumbuhan ekonomi yang ada tidak menzahirkan kemampuan Negara & keperluan sebenar rakyat. Bahkan kitaran
ekonomi hari ini yang hanya bertunjangkan prinsip pengumpulan kekayaan semata
dan perataan kekayaan sedia ada masih tidak berkesan, maka dibimbangi kita
sedang mengheret alam ini ke arah kebinasaan atas nama kemakmuran ekonomi.
5. Menyerahkan urusan
kepimpinan kepada ahlinya
Apa yang berlaku di dalam urusan kepimpinan tertinggi di kebanyakan
aspek di Malaysia pada hari ini adalah lantikan menurut kedudukan politiknya
bukan berdasarkan merit kepimpinan dan kelayakan. Biarpun organisasi seperti
GLC digerakkan oleh professional di
dalam bidang tersendiri yang berkaitan, tetapi mereka yang menduduki kerusi
pembuat dasar adalah yang dipilih berdasarkan kepentingan politik pemerintah.
Situasi ini amat membimbangkan dan ianya terdedah kepada salah laku
dan penyelewangan atas nama parti atau kroni. Islam mengajar kita untuk
menyerahkan sesuatu urusan itu pada pakarnya. Budaya ini hendaklah diubah bagi
memastikan kita dapat membangunkan Negara ini tanpa ada rasa prejudis antara
satu sama lain hanya kerana perbezaan parti politik sehingga menidakkan
keilmuan seseorang mahupun penyalahgunaan ilmu atas nama politik parti.
Eyüp Masajsalonu
ReplyDeleteGüngören MasajSalonu
istanbul anadolu yakası, avrupa yakası, masaj salonlarımız 7/24 hizmetinizde