Monday, April 28, 2014

Perlembagaan Menjamin Hak Kebebasan Beragama

Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan ada menyatakan bahawa setiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya.

Selama ini bila dilihat pada Perkara 11, sering dirujuk pada golongan minoriti, agama anutan selain daripada Islam. Adakah Islam terkeluar daripada tafsiran 'Agama yg berhak dianuti dan diamalkan' di dalam perlembagaan?

Tidak. Malah Islam mempunyai keistimewaan di dalam Perlembagaan apabila disebutkan dalam Perkara 3, 8, 11, 12, 121, 150 dan kedudukan Yang Dipertuan Agong dalam urusan hal ehwal agama Islam.

Maka, kenapa apabila hasrat rakyat di Kelantan yang diwakili oleh DUN Negeri Kelantan untuk melaksanakan Perundangan Islam bagi melengkapkan pengamalan agama Islam secara menyeluruh telah mendapat tentangan banyak pihak?

Mereka menggunakan hujah bahawa perlaksanaan hudud itu bertentangan dengan Perlembagaan, sehingga timbul kenyataan dripada Ketua Pemuda MCA bahawa akan menghalang PAS daripada membawa private bill tersebut dengan benteng manusia sekiranya PAS tetap ingin mengusulkan di Dewan Rakyat. Sedangkan, tindakan mereka inilah yang bertentangan dengan Perlembagaan.

PAS bukan ingin melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah secara illegal dan membelakangi prinsip demokrasi dan perlembagaan. Tetapi PAS menyatakan hasratnya melalui jalan yg sah. Bukankah memang antara tugas Parlimen untuk membincangkan berkenaan dasar dan penggubalan undang-undang?

Bahkan, Perkara 159 dan 161(e) adalah berkenaan pemindaan Perlembagaan Persekutuan itu sendiri. Menunjukkan bahawa Perlembagaan itu boleh dipinda. Adakah tindakan PAS untuk mengusulkan RUU yang sekiranya ada keperluan pemindaan perlembagaan adalah bercanggah dengan Perlembagaan? Tidak.

Perlembagaan bukanlah tidak pernah dipinda, malah telah berpuluh kali dipinda.

Kenyataan bahawa Perlembagaan Persekutuan itu sendiri mencerminkan bahawa Negara Malaysia adalah sebuah negara sekular adalah tafsiran terburu-buru dan tidak boleh dijadikan alasan hudud tidak boleh dilaksanakan.

Meskipun pengamalan sebelum ini yang menggunapakai tafsiran Islam sebagai agama persekutuan ini hanyalah bersifat upacara dan istiadat bukan ad-deen atau cara hidup. Tetapi, adakah ini bermakna tafsiran ini rigid, tidak boleh berubah?

Tidak. Saya cenderung pada pandangan saudara Hanipa Maidin, Pengerusi Lajnah (Biro) Undang-undang PAS dalam isu berkaitan penafsiran Agama Islam sebagai Agama Persekutuan.

(Boleh baca disini: http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/27185-hudud-perlukah-dipinda-perlembagaan)

Saya kembalikan semula persoalan pada anda, adakah salah Kelantan ingin melaksanakan hudud?

Bukankah kita menjunjung prinsip demokrasi? Jika YA, ketahuilah bahawa rakyat Kelantan telah memberikan mandat melalui DUN kelantan sejak sekian lama. Hormatilah permintaan mereka.

No comments:

Post a Comment