Kejatuhan sistem Sosialis pada
hujung abad ke-20 telah membuka ruang kepada pengamalan sistem ekonomi
Kapitalis untuk menjadi sistem yang dominan di seluruh dunia. Akan tetapi,
semenjak krisis ekonomi pada tahun 2008 yang lalu, para ahli akademik dan penganalisa
ekonomi mula membincangkan hala tuju dan nasib sistem ekonomi sedia ada ini.
Walaupun krisis ini bukanlah krisis pertama di dalam sejarah dunia kapitalis,
tetapi ianya merupakan yang terbesar semenjak Great Depression. Sehingga
ke hari ini, iklim ekonomi global masih belum pulih sepenuhnya. Seiring dengan
apa yang berlaku pada hari ini, suara-suara untuk mengangkat sistem ekonomi
Islam sebagai paradigma ekonomi yang
baharu semakin kuat dan lantang. Walau bagaimanapun, masih ramai
mempunyai kesamaran terhadap struktur ekonomi Islam hatta daripada kalangan
pendokong kepada ide ekonomi islam itu sendiri. Perkembangan penulisan dan
pencerahan berkaitan ekonomi Islam pada
hari ini juga lebih banyak berkisar berkenaan institusi dan instrumen kewangan
berbanding penerangan fundamental dan struktur ekonomi Islam itu secara
keseluruhan. Justeru, penulisan ini bertujuan memberikan gambaran ringkas
perlaksanaan ekonomi islam melalui penelitian terhadap politikal-ekonomi
khilafah islamiyyah dan perkembangan ilmunya di dalam lipatan sejarah.
I. Aktiviti
Perekonomian Di Mekah dan Madinah Pra-Kenabian
Kehadiran Nabi
Muhammad s.a.w di muka bumi ini telah membuka lembaran baharu bagi umat manusia.
Baginda s.a.w telah memperkenalkan konsep pengaturan kehidupan kepada dimensi
yang lebih baik. Perubahan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w tidak hanya
terhenti pada peringkat pengurusan kehidupan individu dan ritual ibadah sahaja,
bahkan turut mencakupi perihal pemerintahan dan kenegaraan. Bagi memahami
pembaharuan yang dibawa oleh Nabi s.a.w khususnya di dalam pentadbiran,
pengurusan hasil bumi dan ekonomi sepanjang baginda s.a.w berperanan selaku
pentadbir kota Madinah, sebaiknya kita memahami terlebih dahulu latar belakang
aktiviti perekonomian di kota Mekah[1]
tempat lahirnya baginda dan juga al-Madinah al-Munawwarah.
Perdagangan
merupakan sumber utama ekonomi kota Mekah. Aktiviti perdagangan yang dijalankan
menjangkau ke benua Afrika dan Asia. Menjadi kebiasaan kepada pedagang daripada
Mekah akan ke Syria pada musim panas dan ke Yaman apabila tiba musim sejuk[2].
Segala hasil perdagangan tersebut akan dijual di pasar. Pelbagai barangan boleh
didapati di pasar tersebut, seperti yang dibawa daripada Afrika (bahan perekat,
gading, emas dan kayu) barangan daripada Yaman (kulit haiwan dan pakaian) dan
Mesir (minyak, bahan makanan, persenjataan, kain sutera dan minuman keras).
Bagi
menggambarkan saiz aktiviti perdagangan yang melibatkan kota Mekah, kita boleh
mengambil contoh rombongan dagang daripada Syam yang terlibat di dalam
permulaan kisah peperangan Badar. Kafilah dagang tersebut membawa hasil
dagangan yang bernilai 50,000 dinar dan dipikul oleh 1000 ekor unta. Urusniaga di Mekah pada ketika itu menggunakan
matawang dinar dan dirham daripada kerajaan Byzantine dan Parsi. Penguasa Mekah
telah memanfaatkan kemahsyuran dan kepentingan Kaabah yang menjadi tarikan
kepada orang luar untuk masuk ke Mekah dengan mengenakan cukai kepada mereka.
Bukan itu sahaja, cukai juga dikenakan sekali lagi apabila mereka ingin keluar
daripada Mekah.
Pada
622 masihi, telah tercatat peristiwa penting di dalam sejarah ketamadunan Islam
apabila umat Islam telah berhijrah daripada Mekah ke Yathrib (seterusnya
dinamakan sebagai Madinah) bagi mendapatkan perlindungan dan selanjutnya
membina komuniti muslim yang berada di bawah pentadbiran negara Islam yang
pertama. Di sana, nabi Muhammad s.a.w telah melakukan pembaharuan di dalam
pelbagai sektor kehidupan masyarakat di kota Madinah, termasuklah di dalam
perihal ekonomi.
Penduduk
di Madinah lebih menumpukan aktiviti pertanian dan penternakan berbanding
perdagangan kerana kota Madinah tidak menjadi tempat tumpuan perdagangan
sebagaimana kota Mekah. Tambahan, tanah kota Madinah adalah sangat subur dan
sesuai untuk bercucuk tanam sebagaimana juga kota Taif. Hasil utama kota
Madinah adalah kurma, anggur, barli dan gandum.
Pasar
yang masyhur di Madinah adalah pasar Bani Qainuqa’. Pasar ini diuruskan oleh
majoriti bangsa Yahudi[3].
Tapak pasar disewakan dan cukai dikenakan kepada setiap urusniaga yang
dijalankan di situ. Matawang yang digunakan di Madinah adalah sama seperti di
Mekah. Sebelum datangnya perintah larangan terhadap riba’ dan rasuah, budaya
tersebut berleluasa pengamalannya di tanah arab. Direkodkan bahawa kadar bunga
yang dikenakan kepada pinjaman adalah setinggi 100% apabila genap setahun.
Apabila peminjam gagal untuk membayar pinjamannya setelah tahun ke-empat tempoh
pinjaman, barangan milik peminjam akan dirampas sebagai ganti.
II. Polisi Ekonomi
Nabi Muhammad s.a.w di Madinah
Ketibaan Nabi
Muhammad s.a.w dan Abu Bakar as-Siddiq r.a ke Madinah di dalam peristiwa hijrah
telah disambut dengan sangat meriah oleh kaum Ansar[4].
Langkah
awal yang diambil oleh Rasulullah s.a.w setibanya di kota Madinah adalah dengan
mendirikan Masjid Nabawi yang kemudiannya bukan sekadar menjadi tempat untuk
menunaikan solat tetapi turut sama menjadi pusat perkembangan ilmu. Nabi s.a.w
juga telah mengikat tali persaudaraan antara kaum Ansar dengan kaum Muhajirin.
Kehidupan para Muhajirin yang kebanyakan daripada mereka serba kekurangan dan
ketiadaan sebarang harta kerana ditinggalkan di Mekah sedikit sebanyak kembali
stabil dan pulih melalui tindakan Rasulullah s.a.w ini. Seterusnya Nabi
Muhammad s.a.w telah menghasilkan sebuah dokumen yang dijadikan rujukan bagi memastikan
keutuhan perpaduan dan pentadbiran masyarakat di Madinah yang berbilang kaum.
Dokumen ini dinamakan sebagai Piagam Madinah.
Perubahan pada
pasar
Antara tindakan awal
Rasulullah s.a.w di dalam melakukan pengstrukturan semula ekonomi kota Madinah
adalah dengan menghapuskan kutipan cukai yang dikenakan pada sebarang urusniaga
yang dijalankan di dalam pasar.
Selepas
peperangan Badar, pertentangan yang dizahirkan oleh Bani Qainuqa’ semakin
ketara dan kuat. Nabi telah mengambil langkah membina kawasan pasar yang baharu
setelah timbul kes penganiayaan yang dilakukan oleh seorang peniaga di pasar
Qainuqa’ ke atas seorang muslimah yang akhirnya mengakibatkan kematian orang
Ansar yang cuba membantu muslimah tersebut. Pasar baharu yang dibina oleh nabi
s.a.w tidak dikenakan sebarang sewa dan tiada cukai ke atas sebarang urusniaga
yang berjalan di dalamnya. Pasar seluas 5000 meter persegi yang terletak tidak
jauh di utara Masjid Nabawi ini telah membawa nafas tauhid yang segar kepada
kaedah urusniaga yang dijalankan di Madinah. Sistem operasi pasar baharu yang
bersih daripada unsur penindasan seiring peningkatan tahap ekonomi penduduk
Madinah hasil asimilasi[5]
pengetahuan dan kepakaran kaum Ansar dan Muhajirin telah mempercepatkan
perkembangan peranan pasar yang baharu ini.
Kedudukan
pasar yang sangat strategik kerana terletak berhampiran dengan pintu utama kota
menjadi pemangkin kepada kemakmuran pasar tersebut. Nabi Muhammad s.a.w juga
sentiasa memantau situasi di pasar bagi memastikan tidak berlakunya sebarang penipuan
dan salah laku yang oleh peniaga di situ.
“Sesungguhnya
orang yang menukar janji(nya) dengan Allah dan mencabuli sumpah-sumpah meeka
dengan harta yang sedikit mereka itu tidak akan mendapat bahagian (pahala) di
akhirat dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat
kepada mereka pada hari kiamat dan tidak akan menyucikan mereka. Bagi mereka
azab yang pedih.”
(ali-Imran: 77)
Ayat
ke-77, surah ali-Imran diturunkan untuk menempelak tindakan peniaga yang
mempermainkan sumpah dengan nama Allah sambil mengatakan pada pembeli bahawa
mereka telah memberikan tawaran harga yang baik, sedangkan mereka tidak berbuat
sedemikian. (19 – al-Bukhari, Sahih Bukhari, Kitab al-Buyu’, Hadith no.1946)
Penerapan
etika dan penguatkuasaan peraturan yang dilaksanakan oleh Nabi s.a.w bersama
para sahabat telah membentuk konsep pasar, perniagaan dan pekerjaan yang sangat
teratur dan baik. Sehingga dipuji oleh Allah s.w.t di dalam surah al-Nur, ayat
37:
“Orang yang tidak
dilalaikan oleh perdagangan dan jual beli daripada mengingati Allah,
melaksanakan solat dan menunaikan zakat. Mereka takut kepada hari ketika hati dan
penglihatan menjadi goncang.”
(al-Nur:37)
Kawasan
jual beli yang baharu itu kemudiannya semakin menjadi tumpuan dan pilihan utama
penduduk Madinah mahupun perdagang yang datang daripada luar sehingga mengatasi
peranan yang pernah dimainkan oleh pasar Qainuqa’. Secara tidak langsung telah
mengurangkan pengaruh bangsa Yahudi terhadap politik dan keperluan ekonomi
Madinah.
Menurut Monzer Kahf,
pasaran pada ketika tersebut dibina di atas tiga prinsip:
- Bebas daripada kawalan dan pengaruh luar seperti pencukaian, sewa mahupun tekanan daripada mana-mana individu atau kelompok. Peniaga dan pembeli melakukan transaksi tanpa sebarang paksaan dan tekanan melalui tambahan kos.
- Penyuburan nilai dan moral asas yang kukuh di dalam mengendalikan perhubungan antara pemain di dalam pasaran.
- Kerangka peraturan yang jelas yang digunakan sebagai panduan bagi menguruskan pasaran.
Menghentikan
urusniaga wang berasaskan riba’
Terdapat empat ayat
al-Quran yang menjelaskan berkenaan larangan terhadap riba’ dan keburukannya.
Ayat yang pertama diturunkan adalah daripada surah ar-Rum; ayat 39.
“Dan sesuatu riba
yang kamu berikan agar harta manusia bertambah, maka tidak bertambah dalam
pandangan Allah…”
(ar-Rum: 39)
Seterusnya diturunkan
ayat 161 daripada surah an-Nisa’.
“Dan kerana mereka
menjalankan riba, padahal sesungguhnya mereka telah dilarang daripadanya dan
kerana mereka memakan harta orang dengan cara tidak sah. Dan kami menyediakan
untuk orang kafir di antara mereka azab yang pedih.”
(an-Nisa’: 161)
Perintah
pertama supaya meninggalkan aktiviti riba’ adalah pada 2 Hijrah apabila ayat
130, surah al-Imran diturunkan.
“Hai orang yang
beriman, janganlah kamu makan dan mengambil riba’ dengan berlipat kali ganda
dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.”
(al-Imran:130)
Penegasan
terhadap larangan ini dikuatkan lagi melalui penurunan ayat 275 sehingga ayat
280 daripada surah al-Baqarah pada tahun 8 Hijrah; tidak lama selepas peristiwa
pembukaan kota Mekah.
“..Sedangkan Allah
telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba..”
Pada
10 Hijrah, di dalam khutbah nabi s.a.w yang terakhir; baginda sekali lagi turut
menjelaskan berkenaan pengharaman riba’ di dalam Islam.
Peranan pemerintah
Untuk mengendalikan
ekonomi Madinah, Nabi s.a.w telah mewujudkan jawatan pemungut cukai (ummul
sadaqat), pentaksir (kharis), pengawal padang ragut (sahib
al-hima) dan pentadbir harta rampasan (ashab al-maghanim)
Kekemasan
pentadbiran Nabi s.a.w dapat dilihat apabila telah diwujudkan daftar cukai dan
taksiran hasil kurma melalui catatan diwan yang di buat oleh Hudzaifah
al-Yamani. Baginda s.a.w juga telah menanda sempadan kota Madinah dengan jarak
3 batu daripada kota untuk digunakan sebagai padang ragut.
Pentadbiran
ketika itu juga berperanan di dalam memastikan tiada penipuan yang berlaku di
dalam pasaran disamping memastikan ketelusan dan kebolehcapaian informasi boleh
didapati oleh semua orang. Selain itu, Nabi s.a.w mencela peniaga yang
menyembunyikan bekalan dengan bertujuan untuk menaikkan harganya apabila
berlaku kekurangan pembekalan di dalam pasaran. Di samping itu, Nabi s.a.w
turut sama menolak aktiviti monopoli.
Ketetapan Syariat
Yang Berkaitan Kewangan dan Perbendaharaan Negara
1. Arak dan
berjudi (al-maidah:
90)
“Wahai orang-orang
yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, berhala, dan mengundi nasib
dengan anak panah, adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka
jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.”
2. Rasuah (al-baqarah: 188)
“Dan janganlah kamu
makan harta di antara kamu dengan jalan yang batil, dan (janganlah) kamu
menyuap dengan harta itu kepada para hakim, dengan maksud agar kamu dapat
memakan sebahagian harta orang lain itu dengan dosa, padahal kamu mengetahui.”
3. Mencuri (al-maida: 38)
“Adapun orang
lelaki mahupun perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai)
balasan atas perbuatan yang mereka lakukan dan sebagai seksaan dari Allah. Dan
Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana.”
4. Khianat (imran: 161)
“Dan tidak mungkin
seorang nabi berkhianat (dalam urusan harta rampasan perang). Barang siapa
berkhianat, nescaya pada hari kiamat dia akan datang membawa apa yang
dikhianatkannya itu. Kemudian setiap orang akan diberi balasan sempurna sesuai
dengan apa yang dilakukannya, dan mereka tidak dizalimi.”
5. Hutang (al-baqarah: 282)
III. Pengurusan Perbendaharaan Negara Oleh Khulafa’
ar-Rasyidun
Sayyidina Abu Bakr
as-Siddiq r.a telah memerintah selama dua tahun (632-34 masihi), kemudiannya disusuli
oleh pemerintahan Sayyidina Umar ibn al-Khattab r.a yang menjangkau tempoh 10
tahun (634-44 masihi). Seterusnya, Sayyidina Uthman ibn Affan r.a telah menggalas
peranan selaku khalifah ketiga selepas kematian Sayyidina Umar r.a selama 12
tahun (644-56 masihi). Manakala, Sayyidina Ali k.a.w sebagai khalifah yang
terakhir yang digelar khulafa' ar-Rasyidin pula telah menjalankan tugas beliau sehingga
tahun 661 masihi.
Sayyidina Abu Bakr
r.a (632-634)
Usia pemerintahan Abu
Bakr tidak panjang, hanya sempat mentadbir selama dua tahun sahaja. Pergolakan
dalaman yang berlaku dicetuskan oleh segolongan kaum muslimin yang kembali
murtad dan ada juga yang enggan untuk melunaskan tuntutan membayar zakat.
Sepanjang tempoh ini juga menyaksikan kemunculan beberapa individu-individu
yang mengaku sebagai nabi baru.
Keputusan
Sayyidina Abu Bakr r.a untuk memerangi golongan ar-Riddah adalah sangat menarik
untuk diteliti dan dikaji. Pendirian beliau telah membawa kepada perselisihan
pandangan di antara Sayyidina Umar r.a dengan beliau. Umar pada awalnya tidak
bersetuju dengan keputusan Abu Bakr. Menariknya di dalam situasi ini, Umar yang
dikenali dengan ketegasan dan keberaniannya mengambil pendirian yang berbeza
dengan Abu Bakr yang dikenali dengan sikap lemah lembutnya. Abu Bakr
kemudiannya telah menjelaskan kepada Umar mengapa beliau mengambil keputusan
tersebut dan akhirnya turut dipersetujui oleh Sayyidina Umar r.a.
Tindakan
ini telah memastikan kesatuan umat Islam terus utuh dan bersih daripada dinodai
oleh fahaman yang menyeleweng. Keputusan Abu Bakr juga mencerminkan bahawa
Islam itu tidak sewajarnya dipisah-pisahkan dan dibezakan antara ibadah solat
dan kewajipan membayar zakat. Peristiwa ini juga menunjukkan bahawa betapa
Islam mengambil berat akan peranan zakat selaku alat perataan kekayaan.
Walaupun
berlaku ketidakstabilan politik dan tempoh pemerintahan yang singkat, kerajaan
pimpinan sayyidina Abu Bakr r.a telah berjaya meluaskan pemerintahan ke sebahagian
tanah Syria dan Iraq.
Sayyidina Umar ibn
al-Khattab r.a (634-644)
Umar telah dilantik
menjadi khalifah yang kedua sejurus selepas kematian Abu Bakr lanjutan daripada
saranan khalifah yang pertama itu sendiri. Pentadbiran khilafah islamiyyah di
bawah pentadbiran Umar telah menjangkau tempoh selama 10 tahun dan berjaya
mengembangkan capaian pemerintahannya ke Iraq (636), Syria, Jurusalem (638),
Caesarea (641), Ashkelon (644), Mesir (641) dan Parsi (642).
Keluasan
pemerintahannya ini telah memperkenalkan dunia Islam kepada kepelbagaian rencam
dan budaya di samping menuntut kepada kebijaksanaan pemerintah bagi
mengendalikan pentadbiran, terutamanya di dalam aspek pengurusan ekonomi.
Sifat
cinta yang mendalam Umar terhadap Rasulullah s.a.w dapat dilihat dengan ketara
pada sikapnya dalam memuliakan para sahabat yang lebih rapat dengan Nabi s.a.w
dan yang lebih awal memeluk agama Islam dan berjuang mempertahankan Nabi s.aw.
Sikap ini berterusan ditonjolkan oleh Umar di dalam mencorakkan polisi agihan
elaun dan sumbangan kepada rakyatnya. Semasa pemerintahan Umar, beliau telah
mewujudkan agihan sumbangan di samping pengagihan zakat sedia ada dengan
menggunakan sumber daripada cukai kharaj. Beliau akan melebihkan nilai
sumbangan yang diterima oleh para sahabat dan isteri Rasulullah s.a.w yang
lebih akrab dengan Nabi s.a.w dan yang lebih awal menganut agama Islam.
Kebijaksanaan
Umar r.a dalam mendepani realiti di dalam kerangka syara’ dibuktikan melalui
tindakan yang di ambil oleh beliau dalam perihal pengagihan harta rampasan
perang. Umar telah mengambil keputusan
untuk tidak membahagikan tanah yang berada di Iraq kepada para tentera dan hal
ini telah menimbulkan perselisihan pandangan di kalangan para sahabat.
Sebahagian
para sahabat pada awalnya tidak bersetuju dengan tindakan sayyidina Umar r.a. Mereka
menuntut dibahagikan tanah di Iraq sebagaimana Nabi s.a.w membahagikan tanah
yang diperolehi daripada peperangan Khaibar.
Bagi
menjelaskan alasan di sebalik perbuatan beliau, Umar r.a telah menjemput wakil
daripada golongan Muhajirin dan Ansar untuk menerangkan hikmah
disebalik keputusan beliau. Antara penghujahan yang dikemukakan oleh sayyidina
Umar r.a adalah seperti berikut:
- Mengelakkan berlakunya feudalisme di negara tersebut. Tanah yang diperolehi daripada peperangan khaibar adalah di dalam skala yang jauh lebih kecil.
- Saiyyidina Umar r.a. berhujahkan ayat ke-7 daripada surah al-Hasyr(59:7). General-khusus
- Mempertahankan hak dan nasib penduduk asal di negara tersebut agar keselamatan sosial terjaga.
- Beliau memilih untuk mengenakan cukai kharaj ke atas tanah yang subur dibawah kendalian oleh penduduk asal yang lebih mahir dalam membangunkan tanah di kawasan tersebut sebagai pendapatan berkala yang berterusan buat khilafah.
- Perluasan kuasa telah meningkatkan kos pentadbiran, khilafah memerlukan pendapatan berterusan.
Selepas
daripada pertemuan tersebut, para sahabat telah menyatakan persetujuan terhadap
tindakan sayyidina Umar r.a. untuk memilik-negarakan tanah yang baharu dimiliki
daripada perluasan kuasa.
Sayyidina
Umar r.a amat mementingkan efisensi bagi memaksimakan utiliti sumber ekonomi
terutamanya di dalam perihal penggunaan tanah. Umar telah mengenakan cukai kharaj
ke atas semua tanah subur walaupun ianya tidak diusahakan. Kaedah pencukaian
sebegini telah secara tidak langsung mendorong pemilik tanah yang subur memilih
untuk bercucuk tanam. Sayyidina Umar r.a juga menolak sikap berlebih-lebihan
sehingga melampaui kemampuan diri di dalam mengendalikan sumber ekonomi
sebagaimana yang peristiwa yang diriwayatkan di antara Umar dan Bilal bin
Rabbah[6].
Pentadbiran
ketika itu membahagikan perbelanjaan khilafah kepada tiga perkara; kos
pentadbiran, penjagaan sosial dan perlaburan. Perlaburan yang dimaksudkan
disini adalah pembinaan infrastruktur untuk kegunaan awam seperti jalan raya,
terusan, sungan dan jambatan.
Seperti
yang disebutkan sebelum ini, Umar telah mewujudkan agihan sumbangan kepada
rakyatnya selain daripada perlaksanaan sistem zakat sedia ada. Diriwayatkan
bahawa sayyidina Umar r.a telah mengumpulkan lelaki dewasa seramai 30 orang dan
diberikan makanan kepada mereka selama beberapa hari untuk mengkaji kadar
makanan yang diperlukan oleh manusia normal setiap hari untuk menentukan kadar
bantuan yang perlu diberikan kepada rakyatnya.
Sikap
sayyidina Umar r.a dalam menanggapi usaha pembasmian kemiskinan sangat menarik
untuk diperhatikan. Beliau berpandangan bahawa zakat perlulah diberikan
sehingga mampu mengeluarkan seseorang asnaf daripada kepompong kemiskinan[7].
Antara pembaharuan yang beliau lakukan di dalam sistem pengagihan zakat adalah
pada senarai penerima zakat. Semasa zaman Nabi s.a.w, ketua-ketua agama samawi
adalah antara golongan yang termasuk di dalam senarai penerima zakat. Pada
zaman sayyidina Umar r.a, beliau telah menghentikan pemberian zakat kepada
golongan ini kerana berpandangan bahawa masyarakat Islam ini sudah kuat dan
mampu menangkis ancaman daripada agama luar.
Sayyidina
Umar r.a telah memperkenalkan cukai kharaj dan ‘ushr semasa
pentadbiran beliau. Cukai kharaj dikenakan ke atas tanah dan kadarnya ditentukan
berdasarkan tahap kesuburan tanah, nilai pasaran penghasilan dan tahap
kesukaran yang dihadapi dalam pengurusan pengairan. Ianya dikutip secara
tahunan dan boleh dibayar dalam bentuk wang mahupun produk pertanian itu
sendiri. Pada zaman tersebut, tugas bagi menguruskan pendaftaran tanah dan
penentuan kadar kutipan cukai ini dikendalikan oleh Uthman ibn Hanif.
Pada
ketika zaman sayyidina Umar r.a, sistem pendaftaran penduduk dan tanah telah
dikemaskan dengan sangat rapi. Pusat pendaftaran yang dikenali sebagai Diwan
menyimpan daftar nama penduduk, kaum, tempat tinggal, jumlah bantuan yang layak
diperolehi, kadar cukai kharaj, tahap kesuburan tanah pertanian dan
produknya. Bagi menggalakkan pendaftaran dilakukan terhadap setiap bayi yang
baru lahir, setiap bayi akan diberikan bantuan kewangan sebanyak 100 dirham.
Manakala,
cukai ‘ushr pula diperkenalkan setelah sayyidina Umar r.a menerima
laporan daripada Abu Musa al-Ashaari, gabenor Mesir yang menyatakan bahawa
negara asing mengenakan cukai perdagangan ke atas pedagang luar dengan kadar 10
peratus. Justeru, Umar telah memerintahkan untuk mengutip kadar cukai yang sama
kepada pedagang asing yang memasuki tanah pemerintahannya. Walaubagaimanapun,
kadar cukai ini berbeza-beza mengikut taraf kerakyatannya. Ianya akan dikenakan
dengan kadar 5 peratus pada kafir zimmi dan hanya 1 dirham bagi setiap
40 dirham daripada nilai perdagangan buat orang muslim.
Selain
daripada dua cukai yang dinyatakan di atas, Umar r.a juga meneruskan kutipan
cukai jizyah yang dikenakan ke atas orang bukan Islam. Cukai ini hanya
dikenakan kepada lelaki yang dewasa. Individu yang mempunyai kecacatan fizikal,
orang tua, pendeta dan fakir miskin adalah dikecualikan. Kadarnya berbeza-beza
mengikut kemampuan individu tersebut, sama ada 12, 24 atau 48 dirham. Sekiranya
seseorang individu tersebut meninggal dunia sebelum sempat membayar cukai ini,
ianya tidak akan dipotong daripada harta perwarisannya. Kewangan jentera
pentadbiran Umar r.a juga turut dijana melalui sumber yang didapati daripada khums
(bahagian buat kerajaan daripada harta rampasan perang) dan tanah sawafi
(tanah yang diperolehi oleh kerajaan daripada penaklukan kawasan baru).
Sayyidina
Umar r.a terkenal dengan ketegasannya di dalam memastikan ketelusan di dalam
pentadbirannya di dalam keadaan yang terbaik. Beliau akan mempersoalkan lebihan
kekayaan yang dimiliki oleh gabernor di bawah lantikannya. Sebarang hadiah yang
diberikan kepada gabernor akan dijadikan harta kerajaan.
Sayyidina Uthman
ibn al-Affan r.a (644-656)
Sayyidina Uthman r.a
telah menggantikan sayyidina Umar r.a selepas kewafatannya. Beliau mentadbir
dalam tempoh 12 tahun, lebih panjang berbanding tempoh pemerintahan Umar r.a.
Antara kejayaan yang dicapai oleh beliau adalah pembukuan al-Quran dan
perlebaran kuasa ke Utara Afrika, Sigistan di timur dan Georgia di bahagian
utara.
Meskipun
pentadbirannya lebih lama berbanding Umar r.a, tidak banyak pembaharuan yang dilakukan
oleh sayyidina Uthman r.a di dalam aspek ekonomi. Kebanyakan polisi ekonominya
hanya meneruskan pengamalan pentadbiran sebelumnya.
Perubahan
yang berlaku semasa zaman pemerintahan
beliau adalah pada aspek pemilikan tanah sawafi. Sebahagian orientalis
menyatakan bahawa zaman feudalism di dalam peradaban Islam bermula pada zaman
ini. Hal ini berlaku lanjutan daripada permintaan Sayyidina Muawiyah yang
ketika itu masih lagi memegang posisi sebagai gabernor Syria, meminta untuk
diberikan sebahagian tanah sawafi kepada beliau untuk diusahakan agar dapat
menampung kos diplomatik yang tinggi kerana bersebelahan dengan tanah jajahan Byzantine.
Sayyidina
Utman r.a telah bersetuju dengan permohonan daripada saudaranya itu. Akan
tetapi bukan dengan memberikan hak pemilikan penuh terhadap tanah tersebut,
Muawiyah hanya menerima hak untuk mengusahakan tanah tersebut atas basis
sewaan. Dalam masa yang sama juga, Uthman r.a telah memperkenalkan skim tukaran
tanah untuk mereka yang memiliki tanah di Hijaz dengan tanah sawafi yang
subur. Tindakan ini secara tidak langsung telah melebarkan sektor swasta dan
meningkatkan pembangunan ekonomi serta merendahkan kos pentadbiran yang
ditanggung oleh kerajaan. Peningkatan yang ketara boleh dilihat pada nilai
kutipan cukai pada zaman tersebut. Semasa zaman pemerintahan sayyidina Umar
r.a, kutipannya adalah pada sekitar 4,000,000 – 9,000,000 dirham, manakala
semasa zaman Uthman, ianya meningkat sehingga 50,000,000 dirham.
Walaubagaimanapun,
semasa pergolakan yang berlaku pada tahun 82 hijrah semasa zaman dinasti
Umayyah, diwan yang menyimpan rekod tanah ini telah dibakar dan
dimusnahkan seterusnya membawa kepada bermulanya era feudalisme di dalam
tamadun Islam.
Sayyidina Ali ibn
Abi Talib k.a.w (656-661)
Kebijaksanaan
Sayyidina Ali k.a.w dalam mengatur polisi ekonomi boleh dinilai melalui dokumen
yang dihantar kepada gabernor Mesir pada zaman tersebut yang bernama Malik
al-Ashtar. Di dalam dokumen tersebut, beliau telah menyusun dengan baik dan
bersistem akan aturan ekonomi dan peranan yang perlu dimainkan oleh seseorang
pemerintah.
Sayyidina
Ali k.a.w melalui dokumen tersebut telah membahagikan peranan kerajaan kepada
empat aspek; memelihara keamanan, menjunjung keadilan, membangun moraliti dan
memakmurkan ekonomi.
Beliau
juga telah menjelaskan kelas masyarakat dan peranan yang dimainkan antara satu
sama lain. Beliau juga menekankan di dalam dokumen tersebut supaya setiap
gabernor memberikan penumpuan terhadap pembangunan ekonomi melalui pemakmuran
hasil bumi berbanding terlalu menumpukan terhadap kutipan cukai. Beliau
menjelaskan bahawa dengan terlalu menekan rakyat melalui kutipan cukai akan
menjejaskan motivasi bekerja dan merencatkan perkembangan ekonomi, seterusnya
membawa kepada kesan penurunan kutipan cukai itu sendiri.
Dokumen
tersebut juga memuatkan pesanan beliau agar setiap gabernor memantau aktiviti
dalam kalangan peniaga dan pendagang supaya tidak berlaku penipuan dan
manipulasi harga daripada mereka.
IV. Pembaharuan Semasa Khilafah Umayyah (661 – 750)
Selepas daripada
pembunuhan sayyidina Ali k.a.w, Muawiyah telah menjadikan dirinya sebagai
pemerintah kepada kerajaan Islam yang seterusnya (kemudiannya dikenali sebagai
khilafah Umayyah).
Peralihan
kuasa ini telah meletakkan umat Islam berada di bawa pimpinan Bani Umayyah yang
bertunjangkan sistem monarki secara warisan. Tempoh pemerintahan dinasti
Umayyah telah menyaksikan pelbagai reformasi yang dilaksanakan di dalam
pentadbiran. Antara pembaharuan yang dilakukan adalah dengan mengembangan
peranan dan servis institusi pos kepada khalayak awam. Dinasti Umayyah juga
telah melakukan proses arabisasi secara besar-besaran di dalam pelbagai
sektor kerajaan semasa di bawah pentadbiran khalifah Abd Malik (685-705) dan
anaknya, al-Walid (705-715). Mereka
telah mengukuhkan peranan bahasa arab di dalam urusan rasmi kerajaan dan
mengutamakan bangsa arab bagi mengisi posisi penting di dalam pentadbiran.
Khalifah
Abd Malik juga telah melakukan reformasi kewangan melalui penghasilan duit
syiling emas dan perak tempaan kerajaannya. Tindakan ini secara tidak langsung
telah meninggikan taraf kedaulatan pemerintahannya dan menjadi titik mula
kepada pembinaan kerangka institusi perbankan di dalam tamadun Islam.
Antara
pemimpin Umayyah yang mendapat perhatian utama oleh sejarawan adalah khalifah
Umar abd Aziz (717-720) dan gabernor Iraq, al-Hajjaj (692-715) yang berkhidmat
di bawah khalifah Abd Malik dan anaknya. Keluhurun budi dan ketinggian nilai
takwa yang dimiliki oleh khalifah Umar abd Aziz dalam menguruskan pentadbiran
kerajaannya, jelas tampak dalam polisi pencukaian dan etika pentadbirannya.
“Kita
adalah penyampai dakwah, bukan pengutip cukai.” merupakan kalam Umar abd Aziz yang masyhur.
Beliau berkata demikian dalam menanggapi situasi penduduk yang memeluk Islam
bagi mengelakkan dikenakan cukai jizyah. Berbeza dengan Hajjaj yang
bukan sekadar mengenakan kutipan zakat kepada individu yang baru memeluk Islam,
tetapi turut sama mengutip cukai jizyah daripada mereka.
Umar
abd Aziz juga telah memulangkan semua pemilikan dan pemberian harta dan tanah
yang diberikan kepada beliau dan kerabatnya yang lain sebelum pemerintahannya
kepada perbendaharaan kerajaan semula. Walaubagaimanapun, kaum kerabatnya tidak
bersetuju dengan tindakan yang diambil oleh Umar. Khalifah yang naik selepasnya
telah mengambil semula harta dan tanah yang dipulangkan semasa pentadbiran
Umar.
Sumber
pendapatan dinasti Umayyah dibahagikan kepada dua jenis; pendapatan bukan cukai
dan pendapatan cukai. Antaranya adalah fai’[8],
tanah sawafi, perniagaan awam, khums, jizyah, kharaj.
V. Kerancakan Ilmu Semasa Pentadbiran Khilafah
Abbasiah[9]
(750-1258)
Buku pertama yang menyentuh berkenaan pengurusan
ekonomi melalui perspektif Islam adalah Kitab al-Kharaj karangan Abu Yusuf
(113-182H / 731-798 S.M). Dorongan bagi penghasilan penulisan ini adalah
lanjutan daripada permintaan khalifah Harun al-Rashid (789 S.M – 809 S.M) yang
merupakan pemerintah Khilafah Abbasiah pada ketika itu. Buku ini membincangkan
berkenaan pencukaian, pengurusan dan pengagihan dana negara dan pentadbiran
awam.
Selepas
daripada penulisan Abu Yusuf ini, perbincangan dan penulisan berkenaan ekonomi
menurut kaca mata Islam semakin berkembang. Antara buku berkenaan ilmu
perekonomian yang dihasilkan oleh ilmuwan Islam pada zaman Abbasiah adalah
seperti berikut:
1. Kitab
al-Iktisab (Muhammad ibn al-Hassan al-Shaibani, 132-189H / 750-804M)
2. Kitab al-Amwal
(Abu Ubaid, 224H / 838M)
3. Kitab Risalat
al-Iktisab wa al-Wara’ (Abdullah al-Harith, 857M)
4. Kitab al-Ahkam
al-Sultaniyyah (al-Mawardi, 972M)
5. Kitab
al-Zari’ah fi Makarim al-Shariah (al-Raghib al-Asfahani, 1108M)
6. Kitab Ihya’ Ulumuddin (al-Ghazali, 1058-1111M)
7. Kitab al-Isharah fi Mahasin al-Tijara (al-Dimashqi, 1175M)
8. Kitab al-Hisbah fi al-Islam (Ibn Thaimiyyah, 1263-1328M)
9. Kitab al-Muqaddimah (Ibn Khaldun, 1332-1406M)
Sumber
pendapatan semasa pemerintahan Abbasiah tidak banyak berbeza dengan dinasti
Umayyah. Walaupun begitu, terdapat beberapa cukai baharu yang telah
diperkenalkan seperti cukai pasar (khalifah al-Mahdi,775-785M), cukai ke atas
keuntungan penjualan tanah (2%), cukai harta warisan (khalifah al-Mu’tasim,
1252M) dan cukai perikanan. Cukai pasar
yang diperkenalkan oleh al-Mahdi tersebut kadarnya sangat tinggi sehingga ada
yang mencecah setinggi 33%. Situasi ini telah membawa kepada pernentangan
daripada rakyat di Mesir selama dua tahun.
Penelitian terhadap zaman
Abbasiyah dapat menyaksikan perbezaan yang ketara apabila satu-satu
pemerintahan tersebut semakin longgar interaksi[10]
antara pemerintah dengan ilmuwan (umara’-‘ulama) maka akan terbunggar
juga kemakmuran ekonomi pada tempoh tersebut.
VI. Cabaran Ekonomi Turki Uthmaniyyah (1299-1924)
Peralihan pemerintahan daripada Khilafah
Abbasiah kepada Turki Uthmaniyyah telah menyaksikan kemerosotan pengembangan
ilmu ketika itu, terutamanya berkenaan ekonomi Islam. Penulisan pada ketika itu
lebih bersifat informatif dan instruktif berbanding mengandungi ciri inovatif dan
kreatif sebagaimana karya keluaran zaman Abbasiah.
Walaupun percambahan ilmu di dalam bidang
ekonomi Islam seolah-olah beku dan seakan tidak berlaku, Turki Uthmaniyyah
mempunyai kekuatan ekonomi yang sangat besar pada zaman kegemilangannya. Aspek
kekuatan ini menjadi tunjang kestabilan dan keharmonian yang dirasai oleh tanah
taklukannya dalam tempoh yang panjang.
Antara
faktor kekukuhan ekonomi Uthmaniyyah adalah seperti berikut:
1. Penguasaan
ke atas laluan perdagangan penting dunia.
Empayar Uthmaniyyah menguasai laluan
perdagangan yang menghubungkan aktiviti perdagangan merentasi benua Eropah,
Afrika dan Asia.
2. Fleksibiliti dalam penetapan kadar cukai menurut adat dan
kebiasaan sesuatu tempat.
Daripada tahun sekitar 1300 sehingga 1600,
Uthmaniyyah menggunakan sistem timar bagi pengendalian kutipan perbendaharaan
empayar. Segala tanah yang berada di bawah penguasaan Uthmaniyyah merupakan
milik Sultan dan dikendalikan oleh wakil (sipahis) daripada pentadbiran
menurut lokaliti. Sipahis berhak mengenakan cukai menurut keperluan dan
kebiasaan masyarakat setempat untuk kegunaan pentadbiran sendiri dan penyediaan
tentera untuk empayar. Sebagai balasan bagi keizinan pengutipan cukai kepada sipahis,
mereka dikehendaki untuk membayar ufti kepada Sultan.
Keunikan sistem pengutipan cukai ini
berjaya mengelakkan ketidaktentuan sosial di dalam masyarakat kerana
keanjalannya mampu disesuaikan dengan kebiasaan dan kadar kemampuan penduduk
setempat. Perlaksanaannya juga adalah bertujuan untuk meminimakan kos
penghantaran cukai kepada pusat perbendaharaan.
3. Kepelbagaian
hasil bumi manifestasi keluasan tanah jajahan.
Walaubagaimanapun, penurunan prestasi ekonomi Uthmaniyyah di akhir
kurun ke-18 dan 19 telah menjadi antara sebab kerapuhan pentadbirannya. Antara
faktor penguncupan ekonomi Uthmaniyyah:
1. Kehilangan
penguasaan ke atas laluan perdagangan penting dunia.
Pada kurun ke-17 & 18,
negara Eropah melalui penguasaannya terhadap teknologi dan dorongan
materialistik bagi meraih laba keuntungan melalui penjanaan kekayaan yang
melimpah ruah, mereka telah berjaya merintis laluan perdagangan yang baharu
tanpa perlu melalui kawasan naungan Uthmaniyyah.
2. Kemunculan golongan elit (ayans) yang menguasai
ekonomi dan politik tanah jajahan di bawah Uthmaniyyah.
Pada akhir kurun ke-16, sistem
pengutipan cukai berasaskan institusi timar telah diganti kepada sistem iltizam.
Perubahan ini dibuat lanjutan daripada wujudnya keperluan terhadap sumber
kewangan yang besar bagi membiayai proses modernisasi ketenteraan. Jika sebelum
ini setiap wilayah jajahan hanya perlu membayar ufti, perbezaan sistem yang
baharu ini adalah pentadbiran pusat membuka tawaran untuk keizinan mengutip
cukai ke atas wilayah jajahannya pada tempoh masa tertentu kepada mana-mana
individu yang boleh membayar wang pendahuluan. Tindakan ini telah membawa
kepada pengwujudan golongan elit (ayans) yang pada awalnya menguasai
ekonomi setempat, tetapi lama kelamaan menguasai pengaruh politik di kawasan
yang dipegangnya.
Penentangan dalaman terhadap
pentadbiran pusat banyak digerakkan oleh golongan ini setiap kali kepentingan
mereka diganggu. Bagi menghapuskan pengaruh dan ancaman daripada mereka, pada
tahun 1839 telah dijalankan reformasi pencukaian dengan menggantikan tugas ayans
ini dengan muhassil (pengutip cukai yang bergaji). Akan tetapi usaha ini
telah digagalkan, kesannya terhadap kutipan cukai pada tahun berikutnya
mengalami penurunan secara drastik. Pada
tahun 1877, Sultan Abd Hamid II sekali lagi melakukan perubahan ini, tetapi
perlaksanaannya terganggu kerana ditentang oleh golongan ayans ini
sehingga akhir tempoh pentadbiran beliau.
3. Hutang luar yang tinggi.
Sebelum kurun ke-19, empayar
Uthmaniyyah berusaha untuk tidak mengambil pinjaman daripada luar bagi
mengelakkan tekanan daripada kuasa asing. Biarpun begitu, semenjak timbul
keperluan yang mendesak bagi pembiayaan segera untuk operasi ketenteraan,
Uthmaniyyah telah mendapatkan pembiayaan daripada bank Galata yang hakikatnya
beroperasi sebagai orang tengah antara pentadbiran pusat dengan pasaran asing.
Apabila meletusnya peperangan
Crimea, empayar Uthmaniyyah akhirnya terdesak untuk mendapatkan pinjaman secara
langsung dengan pasaran luar pada tahun 1854. Walaupun ada yang mengatakan
bahawa Uthmaniyyah dipaksa untuk melakukan pinjaman, realitinya pada ketika itu
perbendaharaan Uthmaniyyah sudah benar-benar kekeringan dana dan tidak
mempunyai alternatif yang lain bagi menggerakkan kitaran ekonominya.
Semenjak daripada kejayaan
pinjaman daripada luar pada tahun 1854, khilafah kelihatan seolah-olah selesa
dan cenderung untuk terus menikmati suntikan wang di dalam jumlah yang besar
melalui pinjaman daripada luar. Beberapa siri pinjaman telah dilakukan dengan
menjadikan beberapa sumber pendapatan utama khilafah sebagai cagaran. Dalam
tempoh tidak sampai 30 tahun, sebanyak 16 pinjaman telah dibuat dan empat
daripadanya adalah untuk membayar hutang pinjaman yang telah mencapai
kematangan. Jumlah keseluruhan hutang daripada semua pinjaman yang telah dibuat
mencecah sehingga 200 juta pound.
Tahun 1875 merupakan tahun
kegelapan bagi Uthmaniyyah apabila tidak berupaya membayar beberapa hutang yang
dipinjam sebelumnya, seterusnya membawa kepada penubuhan Organisasi Pengurusan
Hutang Awam Uthmaniyyah (OPDA) yang dianggotai oleh peminjam pada tahun 1881.
Semenjak daripada itu, OPDA mempunyai authoriti terhadap pengurusan sumber
kewangan Uthmaniyyah bagi melangsaikan hutang luar empayar tersebut.
4. Perjanjian perdagangan yang menentukan kadar tarif yang berat
sebelah.
Beberapa perjanjian perdagangan
yang disepakati antara empayar Uthmaniyyah dengan kuasa luar dilihat sangat berat
sebelah dan menguatkan monopoli pasaran oleh industri daripada luar. Situasi
ini merencatkan pertumbuhan industri domestik yang baru ingin berkembang, iklim
pasaran yang tidak kondusif dan menjamin persaingan yang sihat telah
menjerumuskan khilafah kepada kebergantungan yang tinggi terhadap produk luar.
Sebelum adanya perjanjian pada
kurun ke-16, kadar tarif import dan eksport adalah sepertimana yang dijalankan
semenjak zaman sayyidina Umar r.a (‘ushr) iaitu 10 peratus kepada
pedagang luar dan 2.5 peratus kepada peniaga domestik. Tetapi selepas beberapa
perjanjian yang melibatkan perubahan tarif perdagangan, kadar yang dikenakan
kepada pedagang luar telah diturunkan kepada 5 peratus. Pada tahun 1673, berkuatkuasa
bermula kepada industri daripada Perancis, kadar tarif import dan eksport telah
diselaraskan pada kadar 3 peratus tanpa mengira industri lokal mahupun asing.
Perjanjian perdagangan yang
paling kontroversi adalah Perjanjian Baltalimani 1838 yang telah menetapkan
tarif bagi import pada 5 peratus dan 12 peratus kepada eksport. Bukan itu
sahaja, sekatan beberapa jenis barangan sebelum ini telah dihapuskan,
menjadikan tiada halangan bagi kuasa luar untuk memasuki persaingan di dalam
pasaran yang sebelum ini dilindungi oleh pemerintah khilafah.
5. Pergolakan dalaman.
Pemberontakan yang dilakukan
berkali-kali oleh pasukan Janisari telah melonggarkan kestabilan khilafah. Krisis
moraliti dan kemiskinan nilai kepimpinan selepas kemangkatan Suleiman II al-Qanuni
juga menyebabkan pergolakan menjadi antara faktor pergolakan sehingga
menyebabkan sebahagian wilayah timur menggerakkan penentangan bagi menuntut
autonomi. Kurun ke-19 juga menyaksikan lahirnya gerakan nasionalisme dan
reformasi yang digerakkan oleh Tanzimat.
6. Perperangan dengan kuasa besar dunia yang lain.
Selain pertentangan daripada
kuasa besar yang bertapak di benua Eropah, Uthmaniyyah juga menerima tekanan
daripada empayar Parsi yang diasaskan oleh Shah Ismail Safavid (1501 – 1524M).
Bukan itu sahaja, Uthmaniyyah turut sama menerima ancaman daripada kerajaan
Mamluk yang pernah menguasai Mesir, Syria, Palestin dan Mekah. Semasa
pemerintahan daripada Sultan Selim I (1512-1520M), beliau telah memulakan
operasi ketenteraan bagi mengekang pengaruh empayar Parsi dan meluaskan tanah
pemerintahannya di benua Eropah. Tanggungjawab ini kemudiannya telah disambung
oleh anak beliau, Sultan Suleiman al-Qanuni (1520-1566M). Sepanjang pentadbiran
beliau, empayar Parsi tidak mampu memberikan ancaman yang kuat kepada
Uthmaniyyah dan beliau digeruni di ufuk barat sehinggakan di gelar sebagai Suleyman
the magnificient.
Walaupun begitu, selepas
kemangkatan al-Qanuni, khilafah telah menghadapi krisis moral kepimpinan yang
menjurus kepada kerapuhan prestasi khilafah. Empayar Parsi melalui pimpinan Shah
Abbas I sekali lagi muncul sebagai ancaman kepada Uthmaniyyah pada awal kurun
ke-17. Beberapa siri perperangan antara Parsi dan Uthmaniyyah telah terakam di
dalam sejarah yang menyaksikan kemegahan kekuatan ketenteraan Uthamaniyyah
telah mampu dilunturkan.
Kekuatan Rusia semakin kukuh apabila
berjaya merampas beberapa wilayah-wilayah daripada peperangan kecil dengan
Uthmaniyyah. Pada kurun ke-18, Rusia telah muncul menjadi ancaman daripada
bahagian utara kepada khilafah. Beberapa siri perperangan telah berlaku dan
melemahkan kekuatan khilafah sedikit demi sedikit. Hubungan dingin antara
Uthmaniyyah dan Rusia ini akhirnya membawa kepada peperangan Crimea yang
menyebabkan khilafah menghadapi masalah kekeringan perbendaharaan seterusnya
wujud keperluan yang mendesak untuk melakukan pinjaman daripada pasaran asing
pada tahun 1854.
VII. Pasca 1924
Selepas
daripada keruntuhan sistem khilafah pada 1924 secara rasminya, pelbagai pihak
muncul bagi merawat semula kefahaman umat Islam yang telah diracuni
sekularisasi dan sikap taksub terhadap kehebatan negara barat. Mereka
menegaskan bahawa Islam adalah suatu cara hidup, bukan terhad kepada ritual keagamaan
semata-mata. Ketika itu lahirnya gerakan Islam seperti Ikhwan Muslimin di Mesir
dan Jamaat Islami di Pakistan. Abu A’la al-Maududi; pengasas Jamaat Islami
telah mengarang buku “Sistem Ekonomi Islam” (1941) bagi menjelaskan semula
kepada masyarakat muslim yang ketika itu hanya mengenali ideologi ekonomi
liberal dan sosialis sahaja.
Abad ke-20
menyaksikan kebangkitan semula perbincangan berkenaan ekonomi Islam. Anwar
Iqbal Qureshi telah menjelaskan teori berkenaan ekonomi islam yang bebas
riba melalui penulisannya yang bertajuk
“Islam and the Theory of Interest” (1945). Lanjutan daripada penulisan ini,
instrumen kewangan berasaskan perkongsian seperti mudharabah dan musharakah
menjadi perbincangan utama oleh ahli ekonomi Islam bagi tujuan menubuhkan
sistem perbankan yang patuh syariah. Seterusnya, teori ini dikembangkan lagi
oleh Muhammad Uzair dan Muhammad Nejatullah Siddiqi melalui penulisan;
“Interestless Banking: Will It Be Success?” dan “Banking Without Interest”.
Ekonomi
Islam mula diberikan perhatian secara meluas dan diiktiraf sebagai suatu
disiplin ilmu yang baru selepas daripada Konferens Antarabangsa Ekonomi Islam
yang diadakan di Mekah pada tahun 1976. Konferens ini menghimpukan 180 tokoh
daripada pelbagai latar belakang seperti ahli ekonomi, ulama’ dan pengurus bank
daripada seluruh dunia. Perbincangan yang dibuat meliputi berkenaan konsep
dan methodologi, penghasilan dan
kepenggunaan, peranan pemerintah, insurans menurut Islam, bank bebas riba,
pembangunan ekonomi menurut Islam, zakat, polisi fiskal dan kerjasama ekonomi
antara negara Islam. Hasil daripada konvesyen ini, Pusat Penyelidikan
Antarabangsa Ekonomi Islam (ICRIE) telah ditubuhkan di bawah Universiti King
Abdul Aziz, Jeddah. Pada tahun 1981, Institusi Kajian & Latihan Islam
(IRTI) pula telah ditubuhkan oleh Islamic Development Bank (IDB). Institusi ini
mula beroperasi pada tahun 1983.
Pada hari
ini, kajian dan penyelidikan berkenaan ekonomi Islam semakin berkembang. Akan
tetapi, diperakui bahawa fokus perbincangan berkenaan ekonomi Islam sudah
disempitkan kepada skop kewangan islam semata-mata.
VIII.
Penutup
Pengamatan sejarah mencerminkan
kepada kita peri pentingnya silang-jalin hubungan yang erat antara ulama’-umara’.
Pemerintah yang menidakkan syarak dan kepentingan ‘ilmu seringkali berakhir
dengan kemerosotan nilai hidup dan kebinasaan.
Suara-suara yang menyatakan bahawa
al-Quran dan as-Sunnah tidak dapat memberikan solusi kepada permasalahan sistem
ekonomi hari ini adalah berpunca daripada kegagalan di dalam memahami peranan
sebenar sumber asas agama ini. Al-Quran dan hadis nabi tidaklah bertujuan khusus
untuk menyediakan jawapan secara terperinci kepada setiap isu ekonomi yang
dihadapi oleh komuniti dunia pada hari ini, tetapi pada kedua-duanya itu
mengandungi prinsip-prinsip penting sebagai asas kepada sebuah struktur ekonomi
yang jauh lebih baik.
[1] Tanah Mekah telah dimuliakan dengan kelahiran junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. pada 570 masihi. Kota yang menjadi tanah kelahiran dan tempat baginda s.a.w. membesar ini merupakan kota yang sedia makmur aktiviti perekonomiannya. Ramai beranggapan bahawa Mekah adalah desa yang rendah status ekonomi penduduknya semasa zaman jahiliyah (sebelum kedatangan Islam), sebaliknya, kota Mekah merupakan kawasan penumpuan perdagangan dan menjadi ibu kota kepada Tanah Arab selepas kota San’a jatuh ke tangan Habasyah dan kejatuhan kerajaan Hira’ dan Ghasaan. Sepertimana Allah s.w.t telah menggunakan gelaran Ummul Qura (ibu kota) apabila merujuk kepada kota Mekah di dalam surah as-Syura, ayat ke-tujuh. “Dan demikianlah kami wahyukan al-Quran kepadamu dalam bahasa Arab, agar engkau memberi peringatan kepada penduduk ibu kota (Mekah) dan penduduk (negeri-negeri) di sekeliling…”
[2] Surah Quraisy. Ayat 1-2.
[3] Abu A’la al-Maududi di dalam syarahan surah al-Hasyr telah menukilkan sebab-sebab penguasaan ekonomi oleh bangsa yahudi di Yathrib: “Mereka (yahudi) lebih kuat berbanding bangsa Arab di dalam aspek ekonomi. Ini adalah kerana mereka berasal daripada Palestin dan Syria yang lebih bertamadun dan kaya dengan budaya, mereka mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang berbagai yang tidak diketahui oleh orang Arab; mereka juga mempunyai hubungan perdagangan antarabangsa. Jadi, mereka telah menguasai peranan perniagaan mengimport bijiran daripada Yathrib dan utara Hijaz dan mengexport kurma kepada negara lain. Penternakan dan perikanan juga telah dikuasai dan dikendalikan oleh mereka. Mereka juga sangat mahir dalam menghasilkan pakaian. Mereka juga telah membina kedai yang menjual arak yang diimport daripada Syria. Bani Qainuqa’ pula lebih menguasai kemahiran pertukangan yang melibatkan emas dan penghasilan tong. Daripada semua pekerjaan, perdagangan dan perniagaan ini, orang Yahudi telah memperoleh keuntungan yang sangat lumayan. Akan tetapi, perniagaan utama mereka yang paling menghasilkan untung adalah peminjaman wang. Mereka telah mengenakan kadar bunga yang sangat tinggi, dan sangat sukar untuk sesiapa yang telah meminjam untuk berjaya melepaskan diri daripada belengu hutang.”
[4] Berkata Anas bin Malik al-Ansari (beliau masih kecil): “Aku ikut menyaksikan kedatangan Nabi di Madinah. Tidak ada suatu hari pun yang lebih cemerlang daripada hari kedatangan Nabi di Madinah” (Tafsir Ibn Kathir).
[5] Kaum Ansar lebih mahir di dalam urusan pertanian dan penternakan. Berbeza dengan kaum Muhajirin yang lebih menguasai ilmu perdagangan dengan baik. Ikatan persaudaran yang ditautkan di antara mereka dan kehadiran Muhajirin di Madinah telah menyuburkan kepelbagaian sumber ekonomi Madinah.
[6] Sayyidina Umar telah mengambil sebahagian tanah Bilal r.a yang diberikan oleh Nabi Muhammad s.a.w tetapi tidak diusahakan. Bilal pada awalnya tidak bersetuju dan bertanyakan pada Umar r.a, “Adakah kamu ingin mengambil kembali harta yang diberikan sendiri oleh Rasulullah s.a.w kepada aku?”. Kemudian di jawab kembali oleh Umar, “Ambillah sekadar kemampuan, tinggalkan sebahagiannya kepada kaum muslimin.”
[7] Disebutkan di dalam Kitab al-Amwal (Abu Ubaid) bahawa Sayyidina Umar mengatakan bahawa andai perlu untuk diberikan kepada asnaf sehingga 100 ekor unta, beliau akan berikannya.
[8] Fai’: Harta rampasan perang & perolehan daripada pembukaan kawasan baharu.
[9] Kertas kerja ini tidak menumpukan terhadap perpecahan yang berlaku pasca kemangkatan khalifah Mutawakkil (861M). Tokoh ilmuwan Islam yang dinyatakan di dalam bahagian ini, meskipun ada yang tidak di berada di dalam kawasan naungan Abbasiah tetapi bagi meringkaskan perbincangan, penulis mengambil contoh khalifah yang terbesar pada tempoh zaman tersebut bagi merujuk peralihan zaman antara Umayyah sehingga Uthmaniyyah.
[10] Ada zaman yang menyaksikan pemerintah sangat dambakan nasihat daripada ‘ulama. Sepertimana hubungan yang ditunjukkan antara Harun ar-Rasyid dengan Abu Yusuf dan Imam as-Syaibani. Begitu juga antara Sultan Ulama ‘Iz bin Abdussalam dengan Sultan Saifudin Qutuz (1260M). Ada pula zaman yang ‘ulama terpaksa memberikan respon terhadap kebejatan ekonomi yang berlaku sepertimana teguran Ibn Thaimiyah kepada pemerintah.
[10] Ada zaman yang menyaksikan pemerintah sangat dambakan nasihat daripada ‘ulama. Sepertimana hubungan yang ditunjukkan antara Harun ar-Rasyid dengan Abu Yusuf dan Imam as-Syaibani. Begitu juga antara Sultan Ulama ‘Iz bin Abdussalam dengan Sultan Saifudin Qutuz (1260M). Ada pula zaman yang ‘ulama terpaksa memberikan respon terhadap kebejatan ekonomi yang berlaku sepertimana teguran Ibn Thaimiyah kepada pemerintah.
Rujukan:
- Abu Hasan ali al-Hasany an-Nadwy (Alihbahasa Bey Arifin Yunus Ali Mudhar). Riwayat Hidup Rasulullah saw
- Abdel Shafi M.Abdel Latif. Rise of Islam
- Ahmed el-Ashker & Rodney Wilson. Islamic Economics: A Short History
- Ahmad Nabil bin Amir. Sistem Politik Islam di Zaman Nabi Muhammad saw
- Asad Zaman. Islamic Economics: A Survey of The Literature
- Bernard Lewis. What Went Wrong? The Clash Between Islam and Modernity In The Middle East
- Erkut Duranoglu & Guide Okutucu . Economic Reasons Behind The Decline Of The Ottoman Empire
- Monzer Kahf. Market and Prices
- M. J. Kister. The Market Of The Prophet
- Monzer Kahf. Islamic Economics, What Went Wrong?
- Monzer Kahf. What Is Islamic Economics?
- M. Umer Chapra. Islam and the Economic Challenge
- Mohamad Nurhakim. Jatuhnya Sebuah Tamadun: Menyingkap Sejarah Kegemilangan dan Kehancuran Empayar Khalifah Islam.
- Nagaoka Shinsuke. Critical Overview of The History of Islamic Economics: Formation, Transformation and New Horizons.
- Pahary. Economic Condition Of Pre Islamic Arabia
- Spahic Omer. Madinah Market During The Prophet’s Time;
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan
ReplyDeletetanpa tekanan dan kelulusan yang cepat?
Jika ya, sila hubungi kami.
kami kini menawarkan pinjaman pada kadar faedah 3%.
Pinjaman Kini kami dan selamat,
untuk maklumat lanjut dan permohonan,
sila hubungi kami melalui e-mel
hooksonloans@hotmail.com