Thursday, May 24, 2012

Mendengar dengan Baik

Soalan untuk kali ini:
"Adakah anda merupakan pendengar yang baik?"

Macam biasa, soalan itu simpan dulu dalam poket doraemon anda.

Rasa-rasanya, macam mana ya untuk kita dapat menjadi pendengar yang baik?
kena ada telinga besar?
atau..
kena ada empat telinga?
(haha)

Ingin menjadi pemidato yang hebat itu mudah, tetapi untuk menjadi pendengar yang hebat itu ramai yang sukar untuk melaksanakannya.

Jika dilihat pada mereka yang berada di sekitar kita (atau lihat pada diri sendiri sudah memadai), mereka yang bijak berpidato dan sering membentangkan idea dan pendapat sering tidak berjaya untuk menjadi pendengar yang baik. (tidak maksudkan semua)

Situasi ini berlaku kerana untuk menjadi pendengar yang baik ia cukup berkait rapat dengan ego kita. Seringkali terjadi (kepada ana sendiri), apabila kita sering berjaya membuahkan pendapat yang bernas atau bijak menyusun kata-kata, kita akhirnya menjadi mereka yang merasakan dirinya adalah 'Mr.Right'.

Apabila ada orang lain yang berkata-kata, kita tidak mudah untuk menerima kata-kata mereka, lebih-lebih lagi sekiranya yang berkata itu adalah mereka yang lebih muda atau penampilan mereka tidak semegah mana.

Kegagalan untuk menjadi pendengar yang baik adalah sesuatu yang bakal merosakkan diri kita. Kita akan menjadi mereka yang mempunyai pemikiran yang sempit, otak tepu dengan teori sendiri dan mudah bersangka buruk.

Maka, mari kita cuba perbaiki diri kita agar dapat menjadi pendengar yang baik mulai saat ini.

1. Nasihat


Hari-hari kita mesti tak terlepas daripada menerima nasihat kan?
kalau tak..kena cek balik jadual kehidupan kita.
sekurang-kurangnya pasti ada mendengar tazkirah di Masjid mahupun daripada kawan-kawan.

Sekiranya kita masih lagi mengungkapkan kata-kata seperti:

"Alaa..den dah dongar dah bondo ni, maleh la nak dongar balek."

atau,
"Buruk bonar la bahaso yang dio guno, baik den dongar ceramah ustaz lain."

Maka, itu bermaksud kita masih belum lagi menjadi pendengar yang baik dalam menerima nasihat.
Seperti yang pernah ana nyatakan sebelum ini, berkenaan dengan bahasa atau kaedah percakapan yang digunakan oleh mereka yang memberi nasihat itu adalah perihal mereka, yang paling utama di sini adalah bagaimana cara kita untuk mengambil manfaat di dalam nasihat tersebut.

Nasihat tidak semestinya perkara yang baru. Ia adalah untuk mengingatkan kita kembali supaya sentiasa berada di landasan yang benar. Sekiranya kita tidak pernah cuba mengubah diri kita setelah mendengar sesetengah nasihat, mengapa ingin berasa pelik sekiranya kita akan mendapat nasihat yang sama dan berulang pada masa akan datang.

Sekiranya ada yang menyampaikan nasihat, dengarlah dengan baik dan cuba fahami isi yang disampaikan. Jangan bazirkan masa melihat kepada bahasa mereka mahupun perilaku mereka, tetapi fokuskan diri pada perkara yang ingin cuba disampaikan.

"Jangan melihat kepada orang yang sedang memberi nasihat, tetapi lihatlah kepada nasihat yang sedang diberikan" 


2. Idea

Semasa di dalam mesyuarat mahupun luar mesyuarat, seringkali akan berlaku percanggahan idea.


"Kita patut bela gajah." Tuan Presiden memberikan cadangannya.

"Hei, kita patut bela Zirafah!"
Balas pak guard Zoo tanda tidak setuju dengan idea Tuan Presiden.

"Saya kata gajah!!"

"Tak..kami nak Zirafah!"

Ok.ok dialog di atas menipu besar (haha).
tapi ini realiti yang ada dalam kehidupan kita.

Semasa sedang berbincang, pasti akan ada idea yang matang dan idea yang pra-matang (what!?).
Dalam masa yang sama, akan ada juga idea yang bertentangan dengan idea yang dicadangkan oleh kita.

Maka, disini ada dua situasi:

a) Berhadapan dengan idea yang tidak matang dan tidak praktikal.

Seringkali kita melihat mereka yang menyuarakan idea jenis ini akan dihentam oleh ahli mesyuarat, samada mesyuarat agung mahupun mesyuarat tingkap peringkat setinggan blok A.

Idea tersebut diketawakan.
dan
Idea tersebut dibuang tanpa recycle (haha).

Cuba fikir sebentar..apa agaknya kesan buruk terhadap perbuatan kita?

Mereka yang muda dan mempunyai potensi besar ini akan mula menjauhkan diri daripada sebarang bentuk perbicangan dan mereka akan menjadi semakin malas untuk mengeluarkan sebarang idea mahupun pendapat.

Lebih malang lagi sekiranya mereka juga sudah berputus asa untuk berfikir dengan mendalam untuk sesuatu isu.."Ahh..biarlah 'diorang'-'diorang' sahaja yang fikirkan."

Jadi..meskipun idea tersebut tidak praktikal dan sebagainya, jangan tolak dengan drastik..dengar dengan baik terlebih dahulu dan kemudian nyatakan sebab apa tidak mungkin terlaksana idea tersebut. Jangan lupa juga untuk berterima kasih kepada mereka yang telah sudi menyumbangkan idea meskipun idea tersebut 'pelik' atau tidak matang.

b) Berhadapan dengan idea yang bertentangan dengan pendapat diri sendiri.

Pertama sekali, perlu semat elok-elok, kemas-kemas kat dalam hati kita bahawa tidak semua yang datang dari diri kita adalah benar belaka.

Idea mahupun buah fikiran kita terbentuk daripada pengalaman dan pembacaan kita yang lepas. Boleh jadi, mereka yang bertentangan dengan idea kita mengetahui perkara yang kita tidak ketahui, dan boleh jadi mereka ini nampak mudharat yang boleh timbul daripada perlaksanaan idea kita.

Maka..jangan cepat melatah.
dengar dahulu.
baru berbicara semula.

Seterusnya, kita perlu fahami kedudukan perbincangan tersebut, sekiranya hanya perbicangan di warung kopi tanpa membawa kesan besar yang buruk terhadap sesuatu, maka ada masa kita hanya perlu mendengar sahaja tanpa membalas sekiranya jika kita membalas semula bakal merosakkan ukhuwah sesama kita.

Hati-hati,
Risau sekiranya idea yang kita pertahankan itu mempunyai mudharat yang kita tak nampak manakala idea yang kita tentang dangan bersungguh-sungguh itu mempunyai manfaat yang kita tak nampak

Berbincanglah dengan baik dan berlapang dada terhadap sebarang keputusan.
"Jika ada ahli mesyuarat selain kita yang terlebih dahulu menyuarakan idea yang sama seperti dalam fikiran kita, maka bersyukurlah..bimbang sekiranya kita boleh berasa riak dengan idea tersebut.
Sekiranya idea yang dicadangkan oleh kita diterima, maka beristighfarlah dan berdoa kepada Allah agar tiada mudharat yang datang bersama idea tersebut. 
Sekiranya idea kita ditolak, bersyukurlah kerana idea kita terlepas dari dipertanggungjawabkan."

3. Luahan perasaan


Kadang-kadang ada masa, rakan kita akan datang menghampiri kita dan bercerita bermacam-macam kisah hidup mereka.

Hari Isnin, cerita cinta.
Hari Rabu, cerita bola.
Hari Jumaat, cerita buku.

Mereka meluahkan cerita, kerana mereka manusia,
dan mereka mencari anda, kerana anda rakan baik bagi mereka,

Ada masa, manusia perlu meluahkan segala apa yang terbuku dalam hati mereka, supaya hidup mereka jadi lebih tenteram. Kerana merasakan bahawa ada manusia lain yang mengetahui kisah hidup mereka dan memahami mereka.

Mereka akan mencari teman rapat mereka yang paling dipercayai untuk berkongsi suka dan duka. Bersyukurlah apabila ada teman yang ingin bercerita dengan anda, itu bermakna anda dipercayai oleh mereka.

Tips pertama:
-Jangan buat benda lain.

Dengar dengan baik,
dan respon jika perlu.

Tips kedua:
-Jangan ubah topik.

Biar dia bercerita sehingga kita jelas apa perkara yang sebenarnya dia ingin ceritakan.

Tips ketiga:
-Pandang wajah dia.

Elakkan bila dia sedang bercerita, kita pandang ke kanan, sekejap ke kiri. Tunjukkan keseriusan dalam mendengar luahan dia.

"Kawan yang baik akan mendengar dengan baik"

4. Pertanyaan

Ada ketika, ramai salah anggap sesetengah pertanyaan itu adalah kritikan.
contoh:
"Kenapa korang tak buat macam ni?"

atau
"Kenapa kempen ni tak ada aktiviti 'sekian-sekian'?"

Sedangkan, mereka benar-benar sedang bertanya, tetapi dijawab dengan kasar:

"Ahh..kau buatla sendiri!"

atau
"Kau tak jadi AJK boleh la cakap camtu."

(adoii..)
Jangan mudah-mudah menjawab dengan kasar.
Berikan jawapan seperti yang ditanya.

Kalau yang ditanya kenapa tidak ada aktiviti "sekian-sekian", maka kita jawablah mengikut situasi yang sebenar (tiada bajet/telah dipersetujui oleh mesyuarat/terdapat keutamaan lain dan sebagainya)

5. Berita

"Alaa..kau jangan dengar berita dari sumber ni, tak boleh percaya belaka."
Biasa dengar? (haha)

Jangan berat sebelah dan jangan bertindak zalim.
Dengar dan Percaya adalah dua perkara yang berlainan.

Yang paling utama, jangan hadkan sumber maklumat kita.
Tanpa maklumat yang menyeluruh, bagaimana kita ingin membuat pemerhatian dan kesimpulan yang adil terhadap sesuatu isu.

Dengar dahulu.
Percaya setelah menilai.
Jangan mudah-mudah menolak.

"Ucapkanlah terima kasih kepada mereka yang ingin berkongsi maklumat dengan kita walaupun kita tidak mempercayai sumber berita tersebut, kerana dengan cara ini kita akan mengetahui corak pemikiran mereka dan di manakah salah faham itu mula wujud." 

6. Kritikan

Akhir sekali..mendengar kritikan dengan baik.

Benar, tidak semua orang yang menyampaikan kritikan dengan kata-kata yang baik mahupun dengan sopan. Kebanyakannya kasar, penuh dengan emosi dan lebih suka untuk memalukan di hadapan khalayak ramai.

Pada ketika inilah peluang untuk kita mendidik diri kita dan melihat sejauh mana tahap kesabaran kita.

Sabar..
Jangan mudah melenting.

Sebenarnya ana dah penat menulis, nak sambung belajar anatomy..
Kerana kemalasan dan kepenatan mencapai tahap yang membimbangkan, maka ana copy paste status FB ana yang lepas (woha!):

jarang ada yg terlepas daripada emosi dan mampu bercakap dengan kawalan akal yg waras.

biasa dengar org ckp cmni x?:

"kenapa dalam isu ni kau bising, dalam isu 'itu', 'ini', 'di sana' dan 'di sini' yg lain tu..patut kau perjuangkn jgak."

atau
"cukup baiklah aku da pakai tudung, kenapa nak sibuk2 tegur aku pakai ketat2"

atau
"alaa..engkau bukan baik sgt pun"

atau
"engkau tegur la dia tu,lagi teruk..kenapa nak attack aku pulak."

bila mendapat teguran, mereka mengelak dan cuba menukar isu..sedangkan tiada manfaat yg boleh diperolehi daripada dirinya sekiranya berdolak dalik sedemikian. cuba escape daripada tuduhan. adakah hanya mereka yg sgt 'teruk' shjakah yg perlu dinasihati..?weird

dan ada pula yg setelah menulis berjela2 status dgn penuh ayat tersirat tiba2 menafikan kata-katanya. dengan tiba2 menjadi seorang yg literalis

contoh pertama
"mana ada org ckp tu.kau je sangka buruk.muahaha."

contoh kedua
"sejak bila pula aku mention nama kau, aku just ckp 'katak bawah tempurung', kenapa kau nak terasa pulak?"

contoh ketiga
"aku cakap anjing xxx, kau anjing ke?"

yg paling menyedihkan apabila seseorang itu sentiasa dan suka untuk hidup dalam persepsi negatif, setiap kali ditegur dia akan kaitkan orang itu dengan sesuatu yg dia xsuka:

seprti dalam taksub kepartian:
"Kau sapa pula nak tegur orang,,dasar balaci xxxxx."

ataupun persepsi terhadap keturunan:
"dasar keturunan xxxxx, patutla mulut lancang"

senyap
jentik hati
tanya diri

baiklah..
kritikan untuk kebaikan kita.
meskipun ianya kasar, terima isinya, kulitnya jangan disimpan.

Sekiranya kritikan itu tidak berasas dan tidak benar,
jawablah dengan baik dan biar berfakta bukan emosi.

Tamat

(huh)
kesimpulannya sedikit sahaja sebenarnya,
sengaja tulis panjang-panjang..kan dah penat (hoho)

1. Mulakan mendengar dengan sangka baik.
2. Itu sahaja (haha)

Sengaja tulis semua ini,
supaya menjadi peringatan kepada diri sendiri kelak,

"Mendengar dengan baik adalah langkah awal untuk menjadi pemikir yang hebat"
 Baik..tanya semula kepada diri.
"Adakah aku pendengar yang baik?" ^_^

No comments:

Post a Comment