Semenjak krisis antara Palestin-Israel kembali meruncing, perbincangan berkenaan boikot menjadi salah satu isu yang giat dipolemik dan diperkatakan; samada adakah ianya benar berkesan untuk memberikan tekanan kepada negara haram Israel atau sebenarnya hanya akan menzalimi perusahaan perniagaan yang tidak terkait dengan kezaliman di Gaza?
Sebelum kita pergi lebih lanjut,
sebaiknya kita melihat terlebih dahulu perbincangan di kalangan ulama’
berkenaan boikot secara ringkas; adakah ianya dibolehkan atau sebaliknya. Pada
permulaan, kita perlu memahami terlebih dahulu hukum asal jual beli antara muslim dan orang
yahudi (atau syarikat dimiliki orang yahudi). Menjalankan aktiviti jual beli
barangan dan perkhidmatan dengan orang yahudi asal hukumnya adalah harus,
ianya disandarkan kepada tindakan nabi Muhammad SAW membeli makanan daripada
orang yahudi yang dirakamkan di dalam hadith riwayat Bukhari. Begitu juga Allah
menghalalkan memakan daging sembelihan ahli kitab dan turut sama dibolehkan
untuk mengahwini mereka, maka apatah lagi berurus niaga dengan mereka (selagi
mana menepati syarat jual beli di dalam Islam).
Bagaimana pula tindakan memboikot
barang-barangan yang dihasilkan oleh syarikat yang jelas sumbangannya kepada
Israel? Dalam konteks ini, kita telusuri semula sirah Nabi Muhammad SAW ketika
mana Nabi pernah bertindak memulau perkampungan Yahudi Bani Nadzir bahkan
menebang pohon-pohon kurma milik mereka (sumber ekonomi mereka) berikutan
ancaman yang dizahirkan oleh mereka untuk memerangi umat Islam. Begitu juga
jika dilihat pada tindakan pemulauan yang dibuat terhadap yahudi Bani Quraidzah yang telah mengkhianati umat Islam di dalam peperangan Ahzab. Tetapi adakah di sini
poin penilaiannya adalah apabila ianya datang daripada Yahudi, maka perlu
diperangi dan diboikot? Tidak. Tetapi ianya merujuk kepada wujudnya sifat memerangi
terhadap umat Islam dan tekanan ekonomi melalui tindakan boikot terhadap yang
memerangi itu menjadi suatu jalan jihad untuk menggesa pengembalian semula hak yang
dirampas.
Berkenaan persoalan adakah ianya
menjadi wajib untuk berboikot dan haram untuk membeli barangan yang disenaraikan sebagai barangan
boikot, di sini terdapat perbezaan antara Fatwa dan Qadha’ (arahan pemerintah),
yang mana sifat Fatwa adalah ghairu mulzim dan Qadha’ bersifat mulzim. Justeru itu, boikot akan menjadi wajib apabila telah diperintahkan oleh ‘Ulil Amri (jika
wujud khilafah) atau tertakluk kepada kerajaan umat Islam di negara masing-masing
(bagi tempoh ketiadaan khilafah). Selagi ianya bukan arahan
daripada pemerintah, boikot masih berada di dalam lingkungan ‘digalakkan’.
Berikutan beberapa situasi terpencil
yang mempamerkan perilaku pendokong usaha boikot yang keterlaluan seperti bertindak memusnahkan harta pemilikan syarikat atau melakukan pemaksaan secara keras terhadap
pilihan individu lain adalah dilarang dan perlu dihentikan. Begitu juga dalam
perlaksanaan boikot; memerlukan pemerhatian yang teliti terhadap maklumat dan
latar belakang syarikat yang diboikot. Kerana hukum asal berurus niaga dengan
Yahudi adalah harus, sebarang sangkaan dan khabar angin yang tidak dapat
disahkan ketulenan faktanya tidak boleh dijadikan sandaran untuk
memasukkan sesebuah syarikat ke dalam senarai boikot. Ini berdasarkan
satu kaedah fiqh yang mafhumnya; “ Keyakinan tidak akan diketepikan hanya
kerana suatu sangkaan.” (Al-Majmu, al-Nawawi)
Sejarah Tindakan Boikot Terhadap
Israel
Pemboikotan terhadap produk dan
sebarang perkhidmatan yang datang daripada yahudi zionis atau negara haram
Israel telah bermula sebelum penubuhan Israel itu sendiri. Berikutan penentangan
daripada negara Arab sebagai respon kepada peningkatan bilangan penempatan dan kemasukan
Yahudi semasa tanah Palestin di bawah pentadbiran British, Liga Arab telah
membuat suatu ketetapan agar anggotanya perlu melaksanakan pemboikotan terhadap
aktiviti perekonomian yahudi bermula pada tahun 1945.
Selepas deklarasi penubuhan negara
haram Israel pada 14 Mei 1948, tindakan boikot pada peringkat Liga Arab
diperkemaskan lagi melalui perluasan skop sasaran boikot. Ianya dibahagikan
kepada tiga peringkat; peringkat pertama: larangan terhadap sebarang urusniaga
antara rakyat negara anggota dengan Israel, peringkat kedua: larangan terhadap rakyat negara
anggota berurusniaga dengan entiti perniagaan yang memberikan sumbangan kepada
Israel dan peringkat ketiga: larangan menjalinkan hubungan perekonomian antara
negara anggota dengan Israel dan entiti perniagaan yang memberikan sumbangan
kepada Israel.
Walaupun inisiatif yang sangat baik
telah digerakkan oleh Liga Arab, tetapi tidak kesemua anggotanya mematuhi
ketetapan tersebut. Mesir menjadi negara pertama menghentikan tindakan boikot
terhadap Israel berikutan perjanjian antara Mesir-Israel pada tahun 1979, seterusnya
diikuti dengan Palestin pada tahun 1993 (Perjanjian Oslo) dan Jordan pada tahun
1994.
Bermula daripada 1980-an,
pemboikotan hanya tertumpu kepada peringkat yang pertama (rakyat negara anggota
– Israel) sahaja. Tindakan boikot terhadap perniagaan yang membantu Israel
(peringkat kedua) dan daripada kerajaan negara anggota kepada Israel (peringkat
ketiga) telah secara beransur-ansur berkurangan.
Selepas tahun 1996, negara-negara
teluk (Oman, Saudi, Qatar, Bahrain, Kuwait dan UAE) pula menghentikan tindakan
boikot terhadap negara haram Israel. Keputusan yang diambil ini adalah kerana
mereka berpandangan bahawa kestabilan dan keamanan rantau arab akan kembali
pulih jika hubungan antara negara Arab-Israel dipulihkan. Desakan daripada
Amerika Syarikat juga menjadi salah satu faktor tindakan ini diambil oleh negara-negara
teluk ketika itu.
Aktiviti boikot juga berlaku dikalangan
penduduk Palestin itu sendiri. Semasa tercetusnya Intifadha yang pertama
(1987), rakyat Arab-Palestin yang berada di tanah Palestin ketika itu
melancarkan penentangan melalui tekanan terhadap ekonomi pentadbiran Israel yang
memerintah mereka (belum wujud pembahagian dua negara) melalui demonstrasi, menghentikan
pembayaran cukai, mogok lapar, pemboikotan produk dan perkhidmatan dan
penutupan premis-premis perniagaan sebagai tanda protes.
Titik mula gerakan boikot secara
besar-besaran dan lebih tersusun adalah selepas Intifadha kedua (2000). Pada
tahun 9 Julai 2005, telah dijalankan sebuah kempen yang diberi nama BDS
Campaign (Boycott, Divestmen & Sanction) yang disertai oleh
171 pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Kempen BDS ini menggesa tiga
tuntutan yang perlu dipenuhi oleh Israel sebagai syarat untuk menghentikan
aktiviti boikot:
- Menghentikan penjajahan tanah Arab dan meruntuhkan tembok pemisah yang memisahkan Tebing Barat.
- Mengiktiraf hak penduduk Israel yang berbangsa Arab-Palestin, dan
- Mengiktiraf hak perlarian daripada tanah Palestin untuk kembali ke tanah asalnya sepertimana yang telah digariskan di dalam Resolusi PBB 194.
Tambahan, boikot pada hari ini tidak
lagi hanya melibatkan menghentikan jual beli produk dan perkhidmatan. Tetapi
ianya turut sama melibatkan penarikan pengiktirafan terhadap sebarang aktiviti
dan program anjuran Israel; melalui boikot akademik dan budaya.
Sejauh Mana Implikasi Kepada Israel?
Bagi menilai keberkesanan boikot,
seharusnya kita melihat kepada kesannya terhadap status ekonomi Israel dan
sejauh manakah ianya mempengaruhi pendirian Israel di dalam proses perjanjian
damai dan tindakan ketenteraan.
Pendapatan negara haram Israel
sejumlah besarnya adalah daripada aktiviti eksport. Sebarang gangguan dan
sekatan pada capaian pasaran luarnya, secara sedikit sebanyak akan mengganggu gugat
pendapatan negaranya. Apabila, gerakan boikot pada hari ini berterusan dan
semakin mendapat sambutan, kesan terhadap Israel semakin ketara.
Kegusaran Israel terhadap implikasi gerakan
boikot ini juga terzahir melalui kenyataan yang dikeluarkan pada Jun 2014 oleh
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu yang mengklasifikasikan Kempen BDS
ini sebagai ancaman yang terancang kepada Israel. Begitu juga jika dilihat
kepada kenyataan daripada barisan kabinet menteri Israel juga menggambarkan
kerisauan terhadap kesan boikot terhadap masa depan ekonomi negara mereka. Yair
Lapid (Menteri Kewangan Israel) mengakui bahawa gerakan boikot yang dijalankan
seluruh dunia ini akan memberikan kesan kepada ekonomi mereka. Menurut Washington
Post, jumlah nilaian eksport daripada Israel telah menurun sebanyak 14%
setelah kebanyakan rangkaian pasaraya di Eropah telah memboikot barangan
Israel.
Ketakutan untuk diboikot ini bukan
sahaja hinggap pada Israel dan syarikat yang dimiliki oleh Yahudi, bahkan turut
sama terkena tempiasnya kepada perusahaan perniagaan lain sepertimana British
Department of Trade and Investment telah menasihatkan kepada ahli perniagaan
British agar tidak menjalankan hubungan perniagaan dengan penempatan Yahudi yang
melepasi Green Line (garis persempadanan Palestine-Israel), dikhuatiri
akan turut sama menerima nasib diboikot.
Penurunan jumlah pendapatan, sokongan
politik dan gesaan negara luar temasuk badan-badan korporat kepada Israel
secara tidak langsung mempengaruhi percaturannya di dalam mengendalikan
konfliknya dengan Palestin. Tindakan ketenteraan tidak lagi menjadi suatu langkah
yang selamat dan popular, sebalinya setiap operasi ketentaraan yang dilancarkan
itu membawa implikasi terhadap ekonomi negaranya secara tidak langsung melalui
Kempen BDS yang semakin berkembang dan bertambah pendokongnya. Kecanggihan
teknologi dan peningkatan kadar capaian maklumat melalui media sosial
merancakkan lagi usaha menekan Israel.
Hala Tuju & Peranan Kita
1. Meneruskan usaha boikot secara
berterusan.
Antara sifat yang perlu ada di dalam
beramal adalah istiqamah; berterusan bukan bermusim. Boikot boleh dilaksanakan
mengikut kemampuan kita. Adalah sebaiknya untuk kita mengenalpasti terlebih
dahulu syarikat-syarikat yang jelas menyumbang sumbangan kepada Israel dan menghentikan
pembelian produk daripada syarikat tersebut.
Seterusnya, bagi mengangkat suara kita
agar lebih didengari adalah dengan menyatakan kekesalan dan ketidaksetujuan
kepada pasaraya yang membekalkan banyak produk yang termasuk di dalam senarai
boikot dengan melalui kiriman surat bantahan kepada pentadbiran pasaraya. Nyatakan di dalam surat tersebut bahawa kita telah
berhenti membeli barangan-barangan tersebut.
2. Penglibatan di dalam projek
pembangunan ekonomi rakyat Palestin.
Terdapat banyak projek pembangunan
semula ekonomi yang dijalankan di Gaza terutamanya oleh badan kemanusiaan seperti
MAPIM. Projek yang bersifat mengupayakan rakyat di Palestin agar mampu mengurangkan
kebergantungan terhadap pembekalan daripada Israel adalah sangat digalakkan.
Jumlah nilaian eksport barangan Israel ke Palestin (Gaza dan Tebing Barat) pada
tahun 2011 adalah sekitar USD 6 billion. Sekiranya projek-projek ini dapat
diteruskan dan digiatkan dengan lebih baik, pengurangan kebergantungan terhadap
Israel secara tidak langsung akan mengurangkan saiz pasaran eksport Israel di Palestin.
3. Menyediakan alternatif pekerjaan dan produk
3. Menyediakan alternatif pekerjaan dan produk
Di samping meneruskan usaha boikot,
kita tidak menafikan bahawa akan ada pekerja tempatan yang terjejas status sumber pendapatan apabila syarikatnya diboikot. Sewajarnya usaha boikot perlu
seiring dengan kesedaran perlunya mewujudkan peluang pekerjaan alternatif
kepada mereka yang terkesan dengan tindakan boikot ini.
Begitu juga di dalam isu penawaran
pilihan produk dan perkhidmatan kepada pengguna. Usaha boikot yang tidak
disertakan cadangan produk gantian maka usaha ini tidak akan bertahan lama. Pengguna
akan merasakan kesempitan dan tidak mahu meneruskan kempen boikot ini. Justeru,
ianya menjadi satu cabaran buat usahawan tempatan muslim untuk menyediakan
alternatif dari aspek peluang pekerjaan dan pemilihan produk. Bagi menggerakkan
usaha ini secara terancang, perlunya digerakkan di bawah sebuah kesatuan
usahawan muslim atau mana-mana pertubuhan bukan kerajaan.
4. Meneruskan advokasi
Desakan
kepada pemimpin-pemimpin Islam dan dunia perlu digiatkan dengan lebih lantang. Melalui usaha
boikot itu sendiri telah berjaya mengubah pendirian pelbagai pihak terhadap
Israel, gerak kerja ini perlu berterusan dan terancang. Penerangan isu dan
usaha menghidupkan kesedaran di kalangan masyakarat dunia perlu diteruskan agar
tekanan terhadap Israel meningkat (embargo senjata, menjayakan semula boikot
peringkat kedua dan ketiga dan membawa Israel ke muka pengadilan) supaya hak
rakyat Palestin dikembalikan semula.
Penutup
Krisis yang berlaku pada umat Islam
amat memerlukan kesatuan daripada negara-negara Islam. Beberapa kali di dalam garis
masa penjajahan Palestin oleh Yahudi Zionis menunjukkan bahawa perpecahan;
ketiadaan kesatuan di dalam tindakan oleh negara-negara Islam akhirnya hanyalah
memberikan manfaaat kepada musuh sahaja.
Peperangan Arab-Israel 1948 yang
tercetus selepas deklarasi penubuhan negara haram Israel tidak berjaya
membebaskan Palestin walaupun peperangan tersebut melibatkan lima buah negara
Arab menentang satu negara musuh. Bukan sahaja hanya satu sahaja negara, bahkan
negara yang kecil dan baru sahaja tertubuh. Mengapa hal ini berlaku? Kerana
ketiadaan kesatuan pada tindakan ketenteraan dan perbezaan hasrat oleh setiap
pemerintah negara Arab ketika itu. Situasi ini hanyalah bagai mengulangi
sejarah kelemahan tentera Salib ketika mereka ditewaskan oleh Salahuddin
al-Ayubi di dalam misi membebaskan kembali al-Aqsa.
Kepincangan yang sama berulang
sekali lagi sepertimana boleh dilihat bagaimana usaha boikot yang cuba
dilaksanakan oleh Liga Arab itu sendiri tidak bergerak selangkah dan sederap.
Sedangkan melalui tekanan yang berterusan dengan boikot yang terancang daripada
setiap negara Arab yang berada di sekeliling Israel itu mampu untuk meletakkan
Israel pada posisi yang lebih lemah daripada hari ini. Akan tetapi, perkara sebaliknya
yang berlaku. Bahana apabila tiada kesatuan dalam bertindak oleh negara-negara
Islam.
Menurut kajian yang dijalankan
oleh Universiti Tel Aviv terhadap apakah impak boikot terhadap sektor automotif
Israel; sekiranya gerakan usaha boikot pada tahun 1980 -1990 berterusan (pada
tempoh tersebut tindakan boikot mula berkurangan), diunjurkan bahawa saiz
sektor automotif akan berkurangan sebanyak 12% dan harga bagi setiap kenderaan
akan meningkat sebanyak USD 790 per kenderaan berikutan pengurangan pembekalan kenderaan
di pasaran. Kajian di atas sebagai bukti bahawa boikot itu memberikan kesan
terhadap Israel, jika tidak dalam tempoh terdekat ianya akan memberikan kesan
jangka masa panjang. Justeru itu, kita tidak seharusnya merasakan lemah semangat
mahupun melihat seolah-olah usaha boikot ini tidak mampu menggugat kedudukan
Israel.
Akhir tinta, usaha membebaskan
kembali al-Aqsa ke pangkuan umat Islam tidak boleh diambil remeh. Sikap ambil
mudah dan memperlihatkan tindak laku kita seolah-olah hanya meletakkan tanggungjawab
tersebut pada bahu-bahu penduduk Palestin semata-mata adalah sangat
menyedihkan.
Jika dahulu Salahuddin al-Ayubi berjaya
membebaskan al-Aqsa 88 tahun selepas perampasan itu berlaku, kenapa kita
merasakan lemah semangat dan tidak yakin pada usaha-usaha yang sedang giat
dijalankan pada hari ini bagi mencapai pembebasan semula al-Aqsa? Boleh jadi
ianya tampak kecil impaknya pada hari ini, tetapi berupaya mencorak sejarah gemilang
pada hari mendatang. Kini sudah 66 tahun bumi Palestin dijajah, kenapa tidak
kita cuba menanam suatu motivasi di dalam diri kita; “Mungkinkah aku Salahuddin
al-Ayubi kedua?”. Usah patah semangat dengan berlalunya tempoh yang panjang.
No comments:
Post a Comment